Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe ontstaan emoties?

De EmotieGids Corona-rapporten #5 | 
Klik hier voor Corona-rapport #1
Corona-rapport #2
Corona-rapport #3
Corona-rapport #4

Hoe ontstaan emoties? En wat hebben gedachten daarmee te maken?

Emoties zijn boodschappen van je ziel. Krijg je een verkrampende emotie, dan is dat een boodschap dat je van je padje afdwaalt. Het is een reactie op je gedachte.

Emoties en gedachten zijn dus met elkaar verbonden. In EmotieCoaching gebruiken we het prisma van creatie om dit uit te leggen.

Wat is een gedachte?

Gedachten spelen zich af in ons hoofd. Ze gaan meestal over wat geweest is, en over wat nog komen gaat. Zowel dat wat was als dat wat nog komt, zijn subjectieve of hypothetische gebeurtenissen.

Zeg je nou dat mijn gedachten geen realiteit zijn?
Ehm ja … Toen en straks is niet hier en nu. Dus geen realiteit.

Ken je dat, als twee mensen iets vertellen over dezelfde ervaring, dat je dan twee verschillende verhalen krijgt? Welk van de twee is dan realiteit? Geen van beiden. Realiteit is dat je nu voor een beeldscherm zit, met je billen op de stoel.

Oorsprong

Even terug naar die gedachten: Waar komen ze vandaan? Produceren we ze zelf?

Jij bepaalt waar je je aandacht op richt, maar waar ontspruit zo’n gedachte?

De wetenschap heeft hier geen eenduidig antwoord op (1 Neuroloog Patrick Santens van de Universiteit Gent beschrijft hier in het kort de verschillende stromingen. ).

Overtuigingen

Zolang niemand precies weet hoe het zit, ga ik ervan uit dat gedachten volkomen willekeurig op ploppen. Ze komen uit de oersoep of, zo je wilt, uit het veld, afhankelijk van welke stroming je aanhangt.

Dagelijks komen er zo’n 60.000 gedachten voorbij. Je hengelt wat in die soep. Komt er eentje langs die je bevalt, dan vis je die eruit en neem je die aan als waarheid. Die gedachte noemen we een overtuiging.

Waarde van overtuigingen

Voorbeeldje? Oké.
Misschien komt er een gedachte voorbij terwijl je dit leest. Bijvoorbeeld: Zei ze nou ‘het veld’?! Straks begint ze nog over liefde en dat soort shit.

Of, misschien dacht je iets willekeurigs als: Binnen blijven met Corona is een goeie maatregel. Of nog algemener: Thee is lekker.

Allemaal overtuigingen.

Elke gedachte komt in aanmerking om een overtuiging te worden. Jij kiest ze uit de oersoep en geeft er waarde aan. Op het moment dat je zo’n gedachte gelooft, noemen we het een overtuiging.

Toetsen

Maar zijn die overtuigingen dan waarheid? Nee, niet voor iedereen, het is jouw overtuiging.

Laten we kijken naar het voorbeeld van de maatregel binnen-blijven: Feitelijk weten we niet of dat een goed idee is. De economische en sociale gevolgen hiervan kunnen dusdanig groot zijn dat er misschien wel meer mensen aan armoede en eenzaamheid overlijden, dan aan Covid. (2Inmiddels weten we dat deze maatregel niet effectief is:
https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(20)30172-5/fulltext en
https://www.nature.com/articles/s41467-020-19802-w)
)

Laten we ook het voorbeeld van thee-is-lekker even toetsen: Vind je echt alle soorten thee lekker? Ook een rokerige Lapsang Souchong? Of zwarte thee waar het zakje veel te lang in heeft gehangen? Thee met melk? Getsie, not my cuppa tea!

Maar stel je voor dat je verdwaald bent in de woestijn… uur na uur die verzengende zon, je huid is schuurpapier geworden en dorst… dorst… Je kunt het woord niet eens meer uitspreken door je bloedende lippen en die droge lap leer in je mond.

Komt er op dat moment iemand langs wandelen met een thermosje met Lapsang-thee met melk, dan trek ik daar mijn neus niet voor op! Om maar even aan te geven hoe weinig er vaststaat in dit leven.

Emoties positief of negatief

Emoties worden vaak gelabeld als zijnde positief of negatief. De overtuiging, Emoties zijn positief of negatief, wordt door veel mensen gedeeld.

Voorbeeldje? Blijdschap is goed, boosheid niet.

Maar blijdschap kan enorm vermoeiend zijn, zoals bijvoorbeeld euforie. Dit kan in langdurige situaties zelfs zorgen voor een burn out. En de zogenaamde negatieve emotie van boosheid kan je juist de kracht geven om te vechten vóór een goede zaak. Zoals bijvoorbeeld het behoud van groen in de buurt.

Voor elke overtuiging is wel een overtuiging te vinden die het tegendeel bewijst.

Drie levels

Wij mensen leven op verschillende lagen: spiritueel, mentaal , fysiek en emotioneel.

Het verband tussen deze lagen kun je als volgt uitleggen: Ziel geeft feedback op het denken via het lichaam gevoelde emoties. Een prachtig syteem.

Emoties zijn feedback van de ziel
op ons denken

Nou wist u dat natuurlijk allang. Het is alleen zo verrekte lastig om het te onthouden in het dagelijkse leven.

Als we in de buitenwereld nergens meer grip op lijken te hebben, spelen emoties vaker op.

Ons mentale deel, het ego- heeft een gevoel van controle nodig, terwijl we geen enkele controle hebben, niet over het verleden, niet op de toekomst, over niets eigenlijk. Zoals de natuurwetten zeggen: Alles is altijd in verandering. We weten alleen niet hoe.

Dus onze gedachten stuiteren alle kanten op en daarop volgen emoties als feedback: Pas op, je denkt iets wat niet goed voor je is.Of: Jaaa, dit is leuk, meer van dit!

Mentale paniek

Neem bijvoorbeeld vandaag; Ik heb een volle dag vrij om dit stukje te schrijven, maar ik maak eerst even soep. En bananencake. En omdat ik toch bezig ben, maak ik ook maar even een kooltje in.

En dan moet er gekookt worden voor het avondeten. De curry was zo klaar, er hoefde alleen nog wat garam masala overheen, maar die was op. Dat is zelfgemaakt het lekkerst, dus dat ook maar even gemaakt.

Nu zit ik dus met een berg eten. Veel te veel voor z’n tweeën. En een half artikel. En het is allang donker. En ver na bedtijd. Alles om maar een beetje een gevoel van controle te hebben.

Vanwaar nu deze keukenhysterie? Wat ging hieraan vooraf?

Ik las de krant.

Woorden

We hebben geen krant, want teveel gesjouw naar de papierbak en gut, zo zonde van al dat papier. Dus de man in huis neemt soms een maandje zo’n gratis weekendkrant. Die viste ik van de trap. Ik bladerde wat in de bijlage.

Mijn makke is, ik ben gek op woorden. De fabrieksstand van mijn ogen staat op lezen. Dus als ik woorden zie, dan lees ik ze. Ik lees verkeersborden, teksten op auto’s, alle stickers op de lantaarnpaal bij het stoplicht, reclameborden, you name it. Alles.

Angstverhalen

Maar die krant is een probleem, want de krant brengt zelden iets opwekkends.

Ik las dus angstverhalen en veel aannames omtrent alle toestanden rondom Corona. Ik maakte me kwaad. De man was al lang en breed terug van de boodschappenjacht, toen ik de krant eindelijk uit had. Ik was laaiend over de gezaaide angstporno.

Ik brieste de keuken in en smeet de vers binnengebrachte waterkers in de gootsteen. Driftig plukte ik de blaadjes van de stelen.

Halverwege de bos kalmeerde ik wat. Het koude water op mijn handen, de geur van pruttelende prei-ringetjes in de pan en de brokken klei op de aardappels brachten me troost. (3 Ultieme troost: Bak een preitje aan, gooi er een bos grof gehakte waterkers bij -houdt de afgeplukte blaadjes apart- en doe er een aardappel in blokjes bij.
Water en zout toevoegen en koken maar, tot de aardappel gaar is. Staafmixeren en dan die bewaarde waterkersblaadjes erdoor. In je mooiste soepkommetje serveren. Je weet niet wat je proeft. (
).

Tegen de tijd dat ik de staafmixer door de soep trok, was ik terug bij mezelf.

Pff … rust.

Breinzaken

Het brein is een geweldig instrument voor zaken als: Hoe schil ik die aardappel zo snel mogelijk, zonder dat het me een stuk duim kost? En, Hoeveel water moet erbij ten opzichte van de waterkers? En, Gas laag! De prei staat op aanbranden!

Allemaal essentialia voor de mind.

Door het koken wordt het brein beziggehouden met praktische zaken en kan het lichaam tot rust komen: dat bonzende hart, de gespannen spieren, de piekende cortisolwaarden, de overstresste bijnieren, you get the picture: Al die lichamelijke reacties, alleen maar door het lezen van de krant!

Verhalen

Is dat nou een reële gevolgtrekking? Komt die stress inderdaad allemaal door het lezen van de krant?

Nee. Die krant is een stuk papier met inkt.

Het zijn mijn gedachten, waar mijn emoties op reageren. Dáár draai ik dol van.

Ik las bijvoorbeeld een stuk over het introduceren van een Corona-app en mijn gedachten sloegen op hol: Zie je wel, en dan gaat het cashgeld er ook nog uit en dan krijgen we verplichte vaccinaties en zijn we onze privacy en lichamelijke soevereiniteit kwijt. Het lijkt gevaarlijk veel op China met een social credit systeem!

Het lichaam reageert op deze gedachten met stress. Stress hoort in EmotieCoaching bij de emotiegroep Angst. Deze groep emoties beschermt ons vege lijf door ons te waarschuwen voor gevaar.

Het gaat er dan niet om of er direct gevaar dreigt, of niet: Mijn gedachten reageren op wat ik lees, gedachten borduren daarop voort en daar volgen emoties op die feedback geven op die gedachten.

Toen en straks

Het lezen over zo’n Corona-app haalt allerlei herinneringen naar boven. Ik blijk een flink arsenaal aan dystopische boeken en films in mijn herinnering te hebben. En die roepen angst op, wat weer meer verhalen omhoog haalt. Veel van wat als… en toen en straks.

Maar wat-als en toen-en-straks scenario’s zijn niet nu en dus geen realiteit.

Desondanks reageerde mijn lichaam alsof er direct gevaar dreigde, terwijl de realiteit is dat er een stuk papier voor me ligt met tekentjes erop, die woorden vormen. Meer is het niet, zo’n krant.

De heftigheid van de stress in mijn lichaam, schudt me wakker en ik kan weer nadenken: Deze gedachtenstroom is niet goed voor me, het brengt me uit evenwicht. Zo raak ik van mijn padje af.

Troost

De rest van de dag verloopt niet zoals ik gepland had, maar elk nadeel heeft z’n voordeel: De koelkast ligt vol met troost-maaltjes.

Het bereiden ervan bracht me tot rust en ik kwam weer tot m’n vreugdevolle zelf. Vreugde is de emotie die ons de weg wijst: Ja! Meer van dit!

Door die volle koelkast heb ik nu de rest van het weekend tijd voor andere dingen, zoals een lekker boek. Of zal ik de The Hungergames gaan kijken? Nee, geintje, ik kijk echt alleen nog maar feelgood movies, precies hierom.

Kalmte

Hoe vaker we terugveren in ons rustige zelf, hoe eerder je het opmerkt als je jezelf kwijt bent, eruit vliegt. Zo wordt het steeds kalmer in je.

Heb jij ook wel eens last van onrustige emoties? Kijk dan eens naar je gedachten. Misschien vindt je wel een verband tussen beide.

Wil je dat ik met je meekijk?
Maak dan een afspraak in de agenda via de groene knop.

Weet je welkom

Verder lezen?

EmotieCoaching is gebaseerd op non-dualisme
met de natuurwetten als uitgangspunt

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.

Leave A Comment