Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe ontstaan emoties?

De EmotieGids Corona-rapporten #4 | 
Klik hier voor Corona-rapport #1
Corona-rapport #2
Corona-rapport #3

Hoe ontstaan emoties? En wat hebben gedachten daarmee te maken?

Emoties zijn boodschappen van je ziel. Krijg je een verkrampende emotie, dan is dat een boodschap dat je van je A1 afdwaalt. Het is een reactie op de gedachte van vlak voor dat deze emotie zich voordeed.

Emoties en gedachten zijn dus met elkaar verbonden. In EmotieCoaching gebruiken we het prisma van creatie om dit uit te leggen.

Wat is een gedachte?

Gedachten spelen zich af in ons hoofd. Ze gaan meestal over wat geweest is en over wat we straks gaan doen. Zowel dat wat was als dat wat komen gaat, zijn subjectieve, dan wel hypothetische gebeurtenissen.

Zeg je nou dat mijn gedachten geen realiteit zijn?
Ehm ja … als ze over toen en straks gaan, wel ja.

Ken je dat, als twee mensen je iets vertellen over een ervaring, dat je dan twee verschillende verhalen krijgt? Over dezelfde ervaring?

Welk van de twee is dan realiteit? Geen van beiden. Realiteit is dat je nu voor een beeldscherm zit met je billen op de stoel.

Oorsprong

Even terug naar die gedachten: Waar komen ze vandaan? Produceren we ze zelf? Jij bepaalt waar je je aandacht op richt, maar waar ontspruit zo’n gedachte?

De wetenschap heeft hier geen eenduidig antwoord op (1 Neuroloog Patrick Santens van de Universiteit Gent beschrijft hier in het kort de verschillende stromingen. ).

Overtuigingen

Zolang niemand precies weet hoe het zit, ga ik ervan uit dat gedachten volkomen willekeurig op ploppen. Ze komen uit de oersoep of, zo je wilt, uit het veld, afhankelijk van welke stroming je aanhangt.

Dagelijks komen er zo’n 60.000 gedachten voorbij. Je hengelt wat in die soep. Komt er eentje langs die je bevalt, dan vis je die eruit en neem je die aan als waarheid. Die gedachte noemen we een overtuiging.

Waarde van overtuigingen

Voorbeeldje? Oké.
Misschien komt er een gedachte voorbij terwijl je dit leest. Bijvoorbeeld: Zei ze nou ‘het veld’?! Straks begint ze nog over liefde en dat soort shit.

Of, misschien dacht je iets algemener: Binnen blijven met Corona is een goeie maatregel. Of nog algemener: Thee is lekker.

Allemaal overtuigingen.

Elke gedachte komt in aanmerking om een overtuiging te worden. Jij kiest ze uit de oersoep en geeft er waarde aan. Op het moment dat je zo’n gedachte gelooft, noemen we het een overtuiging.

Toetsen

Maar zijn die overtuigingen de waarheid? Niet voor iedereen.

Laten we kijken naar het voorbeeld van de maatregel binnen-blijven: Feitelijk weten we niet of dat een goed idee is. De economische en sociale gevolgen hiervan kunnen dusdanig groot zijn dat er straks meer mensen aan armoede en eenzaamheid overlijden, dan aan Corona. (Update: klik op het cijfer 2Inmiddels weten we dat geen van de maatregelen effectief is, zoals blijkt uit de volgende twee onderzoeken:
https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(20)30172-5/fulltext en
https://www.nature.com/articles/s41467-020-19802-w)
)

En om nog even het triviale voorbeeld van thee-is-lekker te toetsen: Er zijn mensen die thee vies vinden. Neem bijvoorbeeld een rokerige Lapsang Souchong. Of munt: Ieeuw!

Ook de overtuiging dat thee lekker is, is dus niet perse waar voor iedereen.

Emoties positief of negatief

Emoties worden ook vaak als positief of negatief gelabeld: een overtuiging die door veel mensen wordt gedeeld, is bijvoorbeeld: Blijdschap is positief en boosheid is negatief.

Maar blijdschap als in euforie, kan enorm vermoeiend zijn. En de kracht van boosheid kan een stuwende kracht zijn bij het vechten voor bijvoorbeeld het milieu.

Voor elke zogenaamde ‘waarheid’ is er wel een overtuiging te vinden die het tegendeel bewijst.

Drie levels

We hebben niet alleen ons brein, we leven op drie lagen: spiritueel, mentaal en emotioneel.

Het verband tussen deze drie kun je als volgt uitleggen: Onze ziel geeft feedback op ons denken via onze emoties.

Emoties zijn de reactie van onze ziel
op ons denken

Dat wist u natuurlijk allang. Het is alleen zo verrekte lastig om te onthouden in het dagelijkse leven.

Zeker nu we in de buitenwereld nergens meer grip op lijken te hebben, spelen emoties vaker op.

Ons mentale deel -ego- heeft een gevoel van controle nodig.
En dat is er nu niet. Dus je gedachten stuiteren alle kanten op en dan moeten emoties komen om ons te waarschuwen: Pas op, je denkt iets wat niet goed voor je is.

Mentale paniek

Zoals bijvoorbeeld vandaag. Ik heb een volle dag vrij om dit stukje te schrijven, maar ik maak soep. En bananentaart met bessen. En een groentetaart. En omdat ik toch bezig ben, maak ik ook maar even een kooltje in.

Dit alles buiten het gewone eten om. De curry was zo klaar, er hoefde alleen nog wat gram masala overheen. Die was op. Dat is zelfgemaakt het lekkerst dus ja, ook dat maar even gedaan.

Nu zit ik met een koelkast met te veel eten voor het weekend. En een half artikel, terwijl het buiten allang donker is, en ver na bedtijd.

Koken geeft rust. Alles om maar een beetje het gevoel van controle te hebben.

Vanwaar nu deze keukenhysterie?
Wat ging hieraan vooraf?

Ik las de krant.

Woorden

We hebben geen krant. Teveel gesjouw naar de papierbak en gut, zo zonde van al dat papier. Dus de man in huis neemt soms zo’n maandje de gratis weekendkrant. Die viste ik van de trap, net voordat hij vertrok. Op jacht naar de weekboodschappen.

Ik bladerde wat in de bijlage.

Mijn makke is dat ik gek ben op woorden. De fabrieksstand van mijn ogen staat op lezen. Dus als ik woorden zie, dan ben ik verkocht.

Angstverhalen

Maar de krant brengt zelden iets opwekkends. Ik las angstverhalen en veel aannames omtrent alles wat er nu speelt. Ik maakte me kwaad om veel. Man was al lang en breed terug van de jacht toen ik de krant uit had. Gelukkig, ik was klaar met lezen.

Ik brieste de keuken in en smeet de vers binnengebrachte waterkers in de wasbak. Driftig plukte ik de blaadjes van de stelen.

Halverwege de bos kalmeerde ik. Het koude water op mijn handen, de geur van prei in de pan en de brokken klei op de aardappelschillen brachten troost. (3 Ultiem troostend: Bak een preitje aan, gooi er een bos grof gehakte waterkers bij -hou de afgeplukte losse blaadjes apart- en een aardappel in stukjes.
Water erbij, flinke hand zout en koken maar, tot de aardappel gaar is. Staafmixeren en die bewaarde blaadjes toevoegen. In je mooiste soepkommetje serveren. Je weet niet wat je proeft. (
).

Ik was terug bij af, bij mezelf. Rust.

Breinzaken

Het brein is geweldig voor zaken als: Hoe schil ik die aardappel zo snel mogelijk, zonder dat het me een stuk duim kost? En, hoeveel water moet erbij ten opzichte van de waterkers? En, oppassen-nou want de prei staat op aanbranden!

Allemaal essentialia voor de mind.

Op die manier wordt het brein beziggehouden en komt het lichaam tot rust.

Maar de gespannen spieren, de piekende cortisolwaarden, de over-gestresste bijnieren, de HPA-axis, …

Pff, you get the picture: Eén dikke stroom ellendige lichamelijke reacties door-het-lezen-van-een-effing-krant.

Verhalen

Maar is dat reëel? Komt dat eigenlijk wel door die krant?

Nee.

Het zijn mijn gedachten, waar mijn emoties op reageren. Dáár draai ik dol van.

Ik las bijvoorbeeld over het introduceren van een Corona-app en mijn gedachten sloegen direct op hol: Zie je wel, straks gaat het cashgeld eruit en krijgen we verplichte vaccinaties en zijn we onze privacy en lichamelijke soevereiniteit kwijt.

Mijn lichaam reageerde op deze gedachten met stress. Stress hoort in EmotieCoaching bij de groep Angst. Deze groep emoties beschermt ons vege lijf door ons te waarschuwen voor gevaar.

Het gaat er niet om of er gevaar is of niet: Mijn gedachten reageren op wat ik lees, borduren daarop voort en mijn emoties reageren op mijn gedachten.

Dat wat was en dat wat komen gaat

Het lezen over zo’n app haalt allerlei herinneringen op aan dystopische boeken, films en artikelen die ik ooit las. Daar krijg ik angstgedachten van, verhalen van toen en over straks.

Maar verhalen van toen en straks zijn niet reëel. Desondanks reageerde mijn lichaam alsof er direct gevaar dreigde, al dat is niet zo: Realiteit is een stuk papier op de tafel voor me, met in drukinkt wat verontrustende woorden erop. Dat is alles.

De heftigheid van mijn emoties schudt me wakker dus ik kan weer nadenken: Deze gedachtegang is niet goed voor me, ik dreig van mijn A1 af te dwalen.

Troost

De rest van de dag verliep niet zoals ik gepland had, maar ik heb nu wel een koelkast vol met troost-maaltjes.

Het koken gaf me rust en vreugde en dat is de emotie die ons de weg wijst: Ja! Meer van dit, dit is goed voor je.

Door die volle koelkast heb ik de rest van het weekend tijd voor andere dingen, zoals een lekker boek. Of The Hungergames of zo (4 Grap! Veel te eng! ). Ik verheug me nu al.

Heb jij last van onrustige emoties? Kijk dan eens naar wat je vlak daarvoor gedacht hebt. Misschien vind je wel een verband tussen beide.

Wil je dat ik met je met je meekijk?
Maak dan een afspraak via de groene knop.

Weet je welkom

Verder lezen?

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.