Voor innerlijke rust én levenslust
De angstcyclus van Corona – en wat heeft eenzaamheid daarmee te maken?

De EmotieGids Corona-rapporten #3 |
Klik hier voor Corona-rapport #1
Corona-rapport #2
Corona-rapport #4
Corona-rapport #5

De angstcyclus van Corona – en wat heeft eenzaamheid daarmee te maken?

Eerst maar eens bepalen welke emoties eigenlijk bij de emotiegroep Angst horen.

Een greep uit deze categorie: Onbestemd, op je hoede, alert, bedrukt, unheimisch, kwetsbaar, zenuwachtig, onrustig, gejaagd, gespannen, gestrest, ongerust, bezorgd, gealarmeerd, verontrust, angstig, bang, ziektevrees (!), onveilig, bedreigd, wanhopig, wantrouwend, achterdochtig, radeloos, verlamd … Waaaaaah, stop!

Kan het nog erger?!
Ja. Paniek bijvoorbeeld.

In een split second kan je zakken op deze ladder, van een onbestemd gevoel, naar angstig en zelfs panisch.

Wat is nou het verband tussen deze emoties? En wat heeft eenzaamheid daarmee te maken?

Ladder van Angst

Deze emoties behoren allemaal tot dezelfde groep: Angst. Je zou ze kunnen verdelen in levels van kwaad tot erger, als ware het een ladder.(1 ‘Kwaad tot erger’ klopt eigenlijk niet. Dat is een oordeel, alsof sommige emoties beter zouden zijn dan andere. Echter, elke emotie geeft ons een boodschap die functioneel is aan wie wij zijn als blauwdruk. Dat maakt dat elke emotie ons dient. )

Bevind je je regelmatig op de onderste sporten van de ladder?
In dit artikel leg ik uit hoe je in een paar stappen de leiding over jezelf terugpakt als angst je te grazen heeft.

Nadelen van Angst

Want dat is wat angst doet: het grijpt je bij je kladden.
Angst neemt je over. Je hebt geen leiding meer over je emoties.

Dat voelt niet alleen naar, het heeft als nadeel dat je brein op non-actief gezet wordt en dat je reacties op je omgeving worden gestuurd vanuit je reptielenbrein.

Dat merk je, als je in de supermarkt -hopelijk verbaal- direct terugmept bij een verkeerde blik of opmerking. Op zo’n manier dat je achteraf denkt: Werkelijk? Kon ik nou echt niets anders verzinnen dan dit?

Jouw sneer lokt weer een reactie bij de ander uit en voor je het weet sla je elkaar de hersens in om een pak toiletpapier.

Daar krijg je spijt van. En niet alleen omdat dat een beetje sneu is.

Meer nadelen

Er kleven meer nadelen aan sturing vanuit je reptielenbrein: Met social distancing als dé woorden voor 2020, ligt eenzaamheid op de loer.

Denk je nu: Ja, das een open deur, logisch dat ik me alleen voel, ik zit de hele dag alleen thuis!
Think again en lees even mee.

Ook als je samenwoont met een partner en kids voel je je wel eens alleen. Ook in een vol café (weet je nog?) kan je je alleen voelen. En wat te denken van een festival? Wie heeft zich daar nooit afgevraagd: Wat doe ik hier?!

Eenzaamheid en angst

Eenzaamheid zit ‘m niet in het aantal mensen om je heen, het duikt de kop op in allerlei situaties, ongeacht of er mensen om je heen zijn of niet. Dat eenzame gevoel is namelijk gerelateerd aan angst. En angst zorgt voor afscheiding tussen jou en de vijandige buitenwereld.

Online verbinden we actiever dan ooit en, weliswaar via een beeldscherm, maar we spreken misschien meer met elkaar dan ons lief is.

Maar aan het eind van de dag kan de stilte oorverdovend zijn en eenzaamheid je overvallen als een natte deken in de kou.

Cortex gaat uit

Hoe zat het ook alweer?

Angst zet een deel van je hersens, letterlijk uit. Het deel van je brein dat we de cortex noemen, gaat op non-actief zodat je instinctief reageert op een bedreigende situatie.

Dat is handig als er een pandabeer (2 Mocht je een paar minuten over hebben, check wikipedia over de panda. Er staan heerlijk rare feiten in. Wist je bijvoorbeeld dat de Chinese overheid pandaberen als verdienmodel beschouwt en ze verhuurt aan dierentuinen? ) tegenover je staat: je valt aan, je vlucht, of je bevriest. Zonder ergens over na te denken.

Sociaal gedrag

Maar de cortex regelt ook onze gezichtsuitdrukking en stemgebruik. Deze handigheidjes gebruiken we bij sociaal contact.

Maar de cortex doet meer.

Zo helpt de cortex ons in het contact met medeburgers en de verzorging van onze kinderen. Deze verbinding met anderen is niet perse pure naastenliefde, maar wordt aangestuurd door de cortex.

Ook dat we ons gezond en gelukkig voelen, hebben we te danken aan dit stukje brein.

Er zit eigenlijk maar één nadeel aan: Dit stukje brein werkt uitsluitend als we ons veilig voelen.

Uit verbinding

Als we angstig zijn, gaat de cortex uit. Als ons brein dan geen terugkoppeling van het lichaam krijgt dat de boel weer veilig is, dan heeft dat dus een zeer ontregelende en gevaarlijke werking op onze sociale verbindingen.

Met andere woorden: Als we niet tot rust komen, dan slaan we elkaar om niks de hersens in. Als we niet terugschakelen naar ontspanning, dan zijn we de sjaak. Dan valt onze sociale structuur uit elkaar en reageren we alleen nog op elkaar vanuit primitieve impulsen. Dat wordt dus meppen bij de kassa.

Beetje jammer.

Want in angst, zonder cortex kunnen we ons niet meer verbinden met de mensen om ons heen. Dan voelen we ons ongezond en ongelukkig. Dan kost het moeite om de kids te verzorgen. Dan heb je grote kans dat je de emoties van mensen om je heen verkeerd, of niet kunt interpreteren.

Ohja, en je schijnt er ook nog meer van te gaan drinken.

Ik wil je dan ook wijzen op het Stappenplan van Corona-rapport #1. Lees het en pas het toe. Ter bescherming van jezelf en de mensen om je heen.

Ik herhaal hier de korte versie.

Stappenplan

Wat kan je doen bij stress, bezorgdheid, angst, paniek en aanverwante emoties?

  1. Zoek veiligheid

    Stap uit de situatie. We kunnen niet uit de Corona-situatie stappen, maar gelukkig gaan emoties altijd over het nu:

    Je wordt misschien uitgefoeterd bij de kassa. Loop dan de winkel uit. Of je kijkt naar het nieuws en het bekruipt je. Sta op en loop weg van de televisie.

    Trek je even terug. Adem een paar keer diep in, ontspan je kaken en laat je schouders zakken.

    Het is van belang dat je direct handelt: Je zakt namelijk snel af op de ladder van Angst en dan is het moeilijker om je te herpakken.

  2. Herstel de verbinding met jezelf

    Dit doe je door je op je zintuigen te concentreren. Kies er eentje uit: luisteren, zien, voelen, ruiken, enz en focus je daarop. Wrijf jezelf bijvoorbeeld stevig over je bovenbenen en concentreer je op de sensaties die dat oproept. Ruik aan iets lekkers. Kijk naar een bloem.

    Je kunt je ook concentreren op je ademhaling. Angst maakt dat je oppervlakkig gaat ademen. Adem tot diep in je buik in en zorg dat de uitademing even lang, of langer is dan je inademing.

    Daarmee herstelt de CO2-balans in je bloed en krijgt je lichaam het signaal veilig.
    Hatsjiekidee: de cortex slaat aan en je kunt weer nadenken.

EmotieCoach

Lukt dit allemaal niet, zoek dan hulp.

Bel een vriend. Bel de EmotieGids. (3 Wat kun je verwachten? Lees het artikel Hoe verloopt een EmotieCoach sessie? Je krijgt gericht advies over wat je kunt doen om emoties af te laten vloeien. Daarbij krijg je uitleg waarom de emotie zich voordoet en waarom juist op dat moment.
Maak je afspraak via de online agenda of stuur een mailtje.
)

Als je je emotionele innerlijke navigatiesysteem leert gebruiken, dan omarm je je emoties als welkome boodschapjes van je ziel. Dan leef je vanuit innerlijke leiding en word je niet meer overgenomen door je emoties. Meesterlijk systeem.

Maar ik dwaal af.

Freeze-modus

We hadden het over angst en eenzaamheid. Je denkt misschien: ik ben nooit angstig, dit gaat niet over mij.

Luister en huiver. Niet om je bang te maken maar om je wakker te schudden. Dit gaat misschien ook over jou.

Onze maatschappij bestaat namelijk voor een groot deel uit mensen die op de automatische piloot leven. Dit noemen we ook wel dissociatie.

Deze groep mensen leeft continu in de stand ‘bevriezen’, oftewel hun sympathische zenuwstelsel staat altijd aan. Dieren in de bevriezings-modus doen alsof ze dood zijn, mensen functioneren op de automatische piloot.

Die laatste is de groep die zegt nergens last van te hebben: Nee joh, niks aan de hand, ik voel me prima.

Vaak zijn het zijn helden in noodsituaties. De schrik komt achteraf, soms pas na jaren.

Veilig

De stress-respons die de cortex uitschakelt herhaalt zich net zolang, tot je brein het signaal veilig teruggekoppeld krijgt van je lichaam. Dan pas gaat je ratio weer functioneren.

Die terugkoppeling van veiligheid is cruciaal. Helaas verloopt dit proces in onze maatschappij niet altijd even soepel dus dat kan wel een handje gebruiken.

Veiligheid zoeken

Hoe geef je jezelf het signaal veilig?

Je kunt dit oproepen door je bewust te ontspannen. Want alleen als het lichaam veilig is, kan je je ontspannen. Het lichaam stuurt deze boodschap naar het brein en het zenuwstelsel schakelt weer terug naar de stand van ontspanning en herstel.

Doe je dat niet bewust, dan schiet je bij elke minimale vorm van spanning steeds terug in de stand van bevriezing. Je lichaam krijgt geen kans om te herstellen omdat het steeds op het sympathische zenuwstelsel draait. Actie-gericht dus.

Wat is stress

Stress en spanning, is een ruim begrip voor het lichaam, zoals blijkt uit bovenstaande lijst van emoties uit de groep Angst. Het gaat zeker niet alleen om spanning op je werk of in je relatie, maar om alles wat ons lichamelijk of geestelijk prikkelt.

Het lichaam ervaart bijvoorbeeld honger en dorst ook als stressfactoren. Zelfs sport geeft je lichaam stress.

Ik noem het maar even voor de nee-hoor-niks-aan-de-hand-types onder ons 😉 Mocht je er geen last van hebben, dan ga ik je geen probleem aanpraten. Maar herken je stiekem het gevoel van op-de-automatische-piloot-draaien, wees dan alert op de volgende signalen, -ik geef een paar voorbeelden, deze lijst is niet volledig- :

Heb je last van gespannen schouders, een knoop in je buik, je nek naar voren strekken en spanning in je kaken? Heb je misschien een kort lontje, het gevoel alsof je niet aanwezig bent? Weet je nog wat je gisteravond gegeten hebt?

Allemaal signalen dat je mogelijk in de bevriezingsstand staat. En daar is een simpele remedie voor:

Ontspan.

Ontspan.

Ontspan.

Zo vaak mogelijk.

Let op je lichaam, het liegt nooit en het vertelt je precies waar je staat.

Let op je lichaam

het liegt nooit

Verbinding

Zie je hoe essentieel het voor je gezondheid is om uit de angstcyclus van de media te stappen? Dat is het beste wat je kunt doen om je immuunsysteem op peil te houden: Ontspanning. En nog fijn ook.

Eenzaam?

Oja … En wat heeft eenzaamheid hier nou mee te maken?

In het kort:
Angst geeft stress.
Stress schakelt je cortex uit die nodig is voor sociaal contact. Geen cortex betekent geen verbinding met anderen.

Zo maakt angst dus eenzaam.

Aan de slag jongens, met of zonder Stappenplan. Nu meer dan ooit.

Wil je een keer samen oefenen, zodat je meteen op de goede weg zit? Maak dan een afspraak via de groene knop.

Je kunt me ook een mailtje sturen met de datum van je voorkeur. We vinden wel een moment.

Weet je welkom

Verder lezen?

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.

Leave A Comment