Voor innerlijke rust én levenslust
De angstcyclus van Corona – en wat heeft eenzaamheid daarmee te maken?

De EmotieGids Corona-rapporten #3 |
Klik hier voor Corona-rapport #1 en Corona-rapport #2 en Corona-rapport #4

De angstcyclus van Corona – en wat heeft eenzaamheid daarmee te maken? Eerst dit: welke emoties horen bij de emotiegroep Angst?

Onbestemd, op je hoede, alert, bedrukt, unheimisch, kwetsbaar, zenuwachtig, onrustig, gejaagd, gespannen, gestrest, ongerust, bezorgd, gealarmeerd, verontrust, angstig, bang, ziektevrees (!), onveilig, bedreigd, wanhopig, wantrouwend, achterdochtig, radeloos, verlamd…

Waaaaaah! Kan het nog erger?
Ja… paniek.

In een split second kan je van een onbestemd gevoel zakken naar angstig en zelfs panisch.

Wat is het verband tussen deze emoties? En wat heeft eenzaamheid ermee te maken?

Ladder van Angst

Deze emoties behoren allemaal tot dezelfde groep: Angst. Je kunt ze verdelen in levels van kwaad tot erger, een ladder zeg maar.

Bevind je je regelmatig op de onderste sporten van de ladder?
In dit artikel leg ik uit hoe je in vier stappen de leiding over jezelf terugpakt als angst je te grazen heeft.

Nadelen van Angst

Want dat is wat angst doet: het grijpt je bij je kladden.
Angst neemt je over. Je hebt geen leiding meer over je emoties.

Dat voelt niet alleen heel naar, het heeft meer nadelen: Je brein gaat op non-actief en je reageert vanuit je reptielenbrein.

Dat merk je, als je in de supermarkt -hopelijk verbaal- direct terugmept bij een verkeerde blik of opmerking. Op zo’n manier dat je achteraf denkt: Werkelijk? Kon ik nou echt niets anders verzinnen dan dit?

Jouw sneer lokt weer een reactie bij de ander uit en voor je het weet sla je elkaar de hersens in, om een pak toiletpapier.

Daar krijg je spijt van. Niet alleen omdat het sneu is.

Meer nadelen

Er kleven meer nadelen aan: Met social distancing als dé woorden voor 2020, ligt eenzaamheid op de loer.

Denk je nu: Ja, open deur, ik zit de hele dag alleen thuis.
Think again.

Ook in een kleine woning met partner en kids voel je je wel eens alleen. Ook in een vol café (ooit …) kan je je alleen voelen. En wat te denken van een festival. Heb je je daar wel eens alleen gevoeld?

Die eenzaamheid zit ‘m niet in het aantal mensen om je heen. Het eenzame gevoel dat je mogelijk nu ervaart, is gerelateerd aan angst.

We zijn online actiever dan ooit en we spreken elkaar via een beeldscherm. Maar aan het eind van de dag kan de stilte oorverdovend zijn en de eenzaamheid je als een natte deken overvallen.

Cortex gaat uit

Hoe zat het ook alweer?

Angst zet een deel van je hersens, letterlijk uit. Het deel van je brein dat we de cortex noemen, gaat op non-actief zodat je instinctief reageert op een bedreigende situatie.

Dat is handig als er een pandabeer (1 Mocht je een paar minuten over hebben check wikipedia over de panda. Er staan heerlijk rare feiten in. Wist je bijvoorbeeld dat de Chinese overheid pandaberen als verdienmodel beschouwt en ze verhuurt aan dierentuinen? ) tegenover je staat: je valt aan of vlucht, of je doet of je dood bent. Zonder ergens over na te hoeven denken.

Sociaal gedrag

Maar de cortex regelt ook onze gezichtsuitdrukking en stemgebruik. En deze handigheidjes gebruiken we bij sociaal contact.

Zo helpt de cortex onze emoties te reguleren in relatie tot de medemens. Ook het verzorgen van onze kinderen en de verbinding met anderen is geen pure naastenliefde, maar wordt gewoon geregeld door de cortex. En ook dat we ons gezond en gelukkig voelen, hebben we te danken aan dit stukje brein.

Voel je ‘m al aankomen?

Dit stukje brein werkt alléén als we ons veilig voelen.

Uit verbinding

Als angst de cortex uitzet, en ons brein krijgt geen terugkoppeling van het lichaam dat de boel weer veilig is, dan heeft dat dus een zeer sociaal ontregelende en gevaarlijke werking.

Met andere woorden: Als we niet tot rust komen, dan zijn we de sjaak.

Dan valt onze sociale structuur uit elkaar en reageren we alleen nog op elkaar vanuit primitieve impulsen. Dat wordt dus meppen bij de kassa.

Beetje jammer.
Zonder cortex zijn we niet meer verbonden met de mensen om ons heen. Dan voelen we ons ongezond en ongelukkig. Dan kost het moeite om de kids te verzorgen. Dan heb je grote kans dat je de emoties van mensen om je heen verkeerd interpreteert. Ohja, en dat niet alleen maar je schijnt er ook nog meer van te gaan drinken.

Ik wil je dan ook wijzen op het Stappenplan van Corona-rapport #1. Met klem. Lees het en pas het toe. Ter bescherming van jezelf en de mensen om je heen.

Ik herhaal hier even de korte versie.

Stappenplan

Wat kan je doen bij stress, bezorgdheid, angst, paniek en aanverwante emoties?

  1. Zoek veiligheid

    Stap letterlijk uit de situatie. We kunnen niet uit de Corona-situatie stappen, maar gelukkig gaan emoties altijd over het nu:

    Je wordt misschien uitgefoeterd bij de kassa. Loop dan de winkel uit. Of je kijkt naar het nieuws en het bekruipt je. Sta op en loop weg van de televisie.

    Trek je even terug. Adem een paar keer diep in, ontspan je kaken en laat je schouders zakken.

    Het is van belang dat je direct handelt: Je zakt namelijk snel af op de ladder van Angst en dan is het moeilijker om je te herpakken.

  2. Herstel de verbinding met jezelf

    Dit doe je door je op je zintuigen te concentreren. Kies er eentje uit: luisteren, zien, voelen, ruiken, enz en focus je daarop.

    Wrijf jezelf bijvoorbeeld stevig over je bovenbenen en concentreer je op de sensaties die dat oproept. Ruik aan een etherische olie. Kijk naar een bloem.

    Je kunt je ook concentreren op je ademhaling. Angst maakt dat je oppervlakkig gaat ademen. Adem tot diep in je buik in en zorg dat de uitademing even lang, of langer is dan je inademing.

    Daarmee herstelt de CO2-balans in je bloed en krijgt je lichaam het signaal veilig.
    Hatsjiekidee: de cortex slaat aan en je kunt weer nadenken.

EmotieCoach

Lukt dit allemaal niet, zoek dan hulp.

Bel een vriend. Bel een EmotieCoach. (2Een EmotieCoach geeft je gericht advies wat je kunt doen om de emotie af te laten vloeien. Daarbij krijg je uitleg waarom de emotie zich voordoet en waarom juist op dat moment. )

Snap je je emoties en heb je dit systeem onder de knie, dan omarm je je emoties als een welkome boodschap van je ziel. Dan leef je vanuit innerlijke leiding en word je niet meer overgenomen door je emoties.

Meesterlijk systeem. Maar ik dwaal af.

Freeze-modus

Terug naar angst en eenzaamheid. Je denkt misschien: ik ben nooit angstig, dit gaat niet over mij.

Luister en huiver. Niet om je bang te maken maar om je wakker te schudden. Dit gaat misschien ook over jou.

Onze maatschappij bestaat voor een groot deel uit mensen die op de automatische piloot leven. Dit noem je ook wel dissociatie.

Deze groep mensen leeft in de (Fight/Flight/-) Freeze-modus oftewel hun sympathische zenuwstelsel is continu actief. Dieren in freeze-modus doen alsof ze dood zijn. Wij leven op de automatische piloot.

Mensen in freeze-modus zeggen bijvoorbeeld: Neejoh, ik heb nergens last van. Of: Ik voel gewoon weinig. Of: Ik ben een beetje een kouwe.

Vaak zijn het zijn helden in noodsituaties. De schrik komt achteraf, soms pas na jaren.

Veilig

De stress-respons die de cortex uitschakelt, herhaalt zich net zolang tot je brein het signaal veilig teruggekoppeld krijgt van je lichaam. Dan pas gaat je brein weer functioneren.

Die terugkoppeling van veiligheid is cruciaal.

Je kunt dit oproepen door je bewust te ontspannen. Want alleen als het lichaam veilig is, kan het ontspannen en stuurt het deze boodschap naar het brein.

Doe je dat niet bewust, dan val je bij elke minimale vorm van spanning steeds terug in de freeze-modus. Dan krijgt je lichaam niet de kans om te herstellen omdat het steeds op het sympathische zenuwstelsel draait. Actie-gericht dus.

Wat is stress

En stress, of spanning, is een ruim begrip voor het lichaam. Het gaat niet alleen om spanning op je werk of in je relatie, maar om alles wat je lichamelijk of geestelijk prikkelt.

Voor het lichaam zijn bijvoorbeeld honger en dorst ook stressfactoren. Zelfs sport geeft je lichaam stress. Ik noem het maar even voor de kouwe kikkertjes onder ons 😉

Mocht je weinig last hebben, dan ga ik je geen probleem aanpraten. Maar herken je het gevoel van op-de-automatische-piloot-draaien, wees dan alert op de volgende signalen, -ik geef een paar voorbeelden, deze lijst is niet volledig- :

Gespannen schouders, een knoop in je buik, je nek naar voren gestrekt en spanning in je kaken. Geestelijk merk je het misschien aan een kort lontje, het gevoel alsof je niet aanwezig bent en als je niet weet wat je het laatste uur nou eigenlijk gedaan hebt.

Ontspan. Ontspan. Ontspan. Zo vaak mogelijk. Let op je lichaam, het liegt nooit.

let op je lichaam

het liegt nooit

Verbinding

Stap uit de angstcyclus van Corona. Ohja … en wat heeft eenzaamheid hier nou mee te maken?

In het kort: Angst geeft stress. Stress schakelt je cortex uit die je nodig hebt bij sociale contacten. Zonder cortex geen verbinding met anderen.

Zo maakt angst ons eenzaam.

Aan de slag jongens, met of zonder Stappenplan. Nu meer dan ooit.

Goed om te weten dat je met een simpele oefening zó veel problemen kunt voorkomen. Toch?

Samen oefenen, zodat je meteen op de goede weg zit? Maak dan een afspraak via de groene knop.

Je kunt me ook een mailtje sturen met je datum van voorkeur. We vinden wel een plekje.

Weet je welkom

Verder lezen?

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.