Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe kom je uit angst – zelfs als het wc-papier bij Appie op is?

De EmotieGids Corona-rapporten #1 | 
Klik hier voor Corona-rapport #2
Corona-rapport #3
Corona-rapport #4

Ik heb geen televisie maar toch, er sijpelt van alles door. Mijn grote zoon brengt verslag uit van de laatste ontwikkelingen terwijl hij zijn handen wast. Voor de negende keer.

Ik hou niet van het voeden van angst. Maar doen alsof er niets aan de hand is, voelt ook gek.

Hoe kom je uit angst, als zelfs het wc-papier bij Appie op is?

Nieuwe maatregelen

In de vriendinnen-appgroep zie ik twijfels voorbijkomen: Borrel in de kroeg straks? Of zijn we dan asociaal?

Een andere vriendin stuurt me de nieuwste maatregelen die nu in winkels gehanteerd worden: Klanten moeten zoveel mogelijk de zelfscan gebruiken en het wisselgeld van de balie pakken om handcontact te vermijden. (Dit artikel is van 15 mrt 2020)

Ik hoor van de man in huis dat ze bij de Etos het kleine geld staan af te wassen en ja, het wc-papier bij de supermarkt is op.

Buurtsuper

Ik loop naar de hoek. Even checken of die verhalen nou waar zijn of niet.

Inderdaad, flink wat lege schappen. Er ligt een laatste pak pandanrijst, de pasta is op en de tomaten in blik ook.

Gek eigenlijk. Waarom zijn immuun-versterkende zaken zoals sinaasappels, paprika en broccoli niet op? En waarom is het wc-papier overal uitverkocht?

Emoties

Iedereen is bang en bezorgd. Deze emoties horen bij de emotiegroep Angst. Ze hebben een waarschuwende functie en bereiden het lichaam voor op gevaar.

Bij angst schakelt je zenuwstelsel om van het parasympatische naar het sympathische deel. Je lichaam switcht van ontspanning naar vechten, vluchten of bevriezen.

Crisis

Ook treedt er een vernauwing op in je hersenen; je ratio wordt tijdelijk even uitgeschakeld zodat je razendsnel en instinctief kunt handelen in gevaarlijke situaties.

Snel en instinctief handelen is noodzakelijk in een crisissituatie. Minder handig is het, als we uit angst wc-papier gaan hamsteren.

Want laten we wel wezen: Zo piest je buurman naast de pot én hij wordt nerveus van zo’n leeg schap. Nervositeit hoort ook bij de emotie-groep Angst, dus dat werkt als vlek op vlek.

Sociale betrokkenheid

Niet alleen ons lichaam wordt geactiveerd, ook onze sociale betrokkenheid keldert.

En dat is een dingetje. Want. Luister en huiver.

Dat je even minder sociaal bent tijdens een gevecht is functioneel. Ga je op zo’n moment nadenken, dan krijg je dit: Oei… straks sla ik er een tand uit best lullig… en dan hang ik nog voor de kosten ook…

Das niet effectief. Zo verkoop je geen klap én je hebt tijdens je interne dialoog al drie kopstoten geïncasseerd.

De natuur heeft dat prachtig opgelost door de het brein tijdelijk even uit te schakelen. Zowel lichaam als geest worden klaargemaakt voor het gevecht en je handelt instinctief.

Reptielenbrein

Als het zenuwstelsel omschakelt van het para-sympathische naar het sympathische deel dan reageer je dus vanuit je oer-instinct.

Het resultaat daarvan is, dat je het laatste pak wc-papier weggrist. Of muntjes gaat afsoppen. En misschien zie je je buurman of je eigen partner zelfs wel als een gevaar.

Vanuit biologisch oogpunt zijn deze emoties te begrijpen en functioneel. Maar handig zijn ze niet, als het om wc-papier of een blik gepelde tomaten gaat.

We voelen ons bezorgd, angstig en misschien zelfs radeloos. Dat wordt versterkt door onzekerheid over wat de consequenties van deze toestand gaan zijn.

On top of that worden onzekerheid en angst continu gevoed door de media.

Veiligheid

Lieve lezer, weet dat onze emoties ons waarschuwen én behoeden. Maar dat niet alleen. Dit fantastische samenspel van lichaam, geest en ziel biedt ook een uitweg.

We zijn namelijk energetische wezens met een lichaam in vaste stof. Zo gauw we dat lichaam het seintje veilig geven, kan het weer ontspannen. Dan blijft je ratio functioneren en wordt je niet overgenomen door angst.

Reëel of niet reëel?

Het lichaam kent geen verschil tussen werkelijkheid en wat er hypothetisch zou kunnen gebeuren: Het zenuwstelsel schakelt simpelweg om bij angst.

Dus of het nu om een reële bedreiging gaat, een bedreigende gedachte of een aanval op onze identiteit; het lichaam vertaalt al deze signalen als een direct gevaar. Alsof je neus aan neus staat met een woedende sabeltandtijger, dat werk.

De beste bescherming die je jezelf kunt geven, is zorgen voor veiligheid. Dat betekent bewust terugschakelen van het sympathische deel naar het parasympathische deel van je zenuwstelsel.

Prettige bijvangst hiervan is: Je houdt je immuunsysteem sterk en ziektes hebben niet zo snel vat op je. Ook herstel je sneller als er een griepje of anderszins langskomt.

Bovendien blijft je verstand werken. Das handig, want dat betekent dat je buurman ook nog een velletje kan meepikken.

Hoe kom je uit angst?

Hoe schakelt dat zenuwstelsel nou terug naar standje ‘veilig’? Er zijn verschillende manieren om niet overspoeld te raken door angst. Zo hou je de schade binnen de perken: een stappenplan.

Hoe kom je uit angst?
Het stappenplan

  1. Breng jezelf in veiligheid

    Zo gauw je spanning, stress of angst opmerkt, breng jezelf dan eerst in veiligheid. Dat doe je door letterlijk even UIT de situatie te stappen.
    Het is belangrijk om snel te handelen, zodat je cortex ‘aan’ blijft en je kunt nadenken. Het zal je verbazen hoe vaak je spanning in je lichaam opmerkt als je erop gaat letten.

    Word je gespannen van lege schappen in de supermarkt? Loop dan even naar buiten of neem een ander gangpad.
    Word je nerveus van het nieuws? Zet je tv uit of ga even naar het toilet.
    Krijg je een nare blik of een opmerking naar je hoofd? Loop weg.

  2. Richt je focus

    Voel je je lichaam? Zet dan je brein in:
    Richt je aandacht op je zintuigen. Ga bewust kijken, luisteren, voel de tas in je hand, je voeten op de grond.
    Dit heeft twee directe voordelen. Het brein verdwaalt niet in angstgedachten en je voelt je beter. Het heeft nog veel meer voordelen, maar die lijst is te lang voor hier.

    Handel niet straks, maar nu, hier, in de supermarkt: Het lichaam kent geen straks.
    Merk op hoe je lichaam aanvoelt. Kan je je schouders laten zakken? Merk je dat de steen in je buik oplost?

  3. Voel je je weer rustig? Gebruik je logische denken

    Als je hartslag tot rust komt en je voelt je lichaam weer, grijp jezelf dan liefdevol bij de lurven. Gebruik je brein, nu het weer aan staat.
    Beoordeel je angstgedachten op realiteit.

    Bijvoorbeeld dat lege schap toiletpapier: Kan je je bips ook met water schoonmaken? Tenslotte doen hele continenten het zo. Mooie oefening voor als je later naar Bali of India wilt.

    Krijg je de zenuwen omdat het brood uitverkocht is? Ha! Dit is de tijd om die gezonde lunchrecepten zonder brood eens uit te proberen.

    Wil je toch hamsteren? Zie hier de lijst van Jules Clancy over wat praktisch is om in je voorraadkast te hebben. Sowieso handig, ook voor onverwachts bezoek.

  4. Ga bewust op zoek naar voeding voor je brein.

    Lees een boek. Desnoods een Donald Duck. Onthoudt het doel: ontspanning voor je zenuwstelsel.
    Werk aan je klassiekers: Pak George Orwell’ 1984 er nog eens bij. Of Aldous Huxley’s Brave New World, ook verrassend actueel.(1 Liever bij je plaatselijke boekhandel bestellen, ipv bij Bol. Anders zijn dit soort boeken straks niet meer verkrijgbaar. )
    Pak je schort en duik de keuken in voor iets lekkers.
    Bekijk oude foto’s en maak er een mooi boek van.

    Doe je voordeel met deze situatie en besteedt minder tijd aan sociale media. Help jezelf door de apps te verwijderen van je telefoon. Je kan ze zo weer terugzetten. Probeer maar eens.

    Lukt het niet? Je kunt ook alleen de notificaties uitzetten. Kies je platformen en het tijdstip. Beperk jezelf bijvoorbeeld tot 1 à 2 momenten per dag, max een kwartier.
    Wekker erbij, bam. Alle beetjes helpen.

    It’s all in the details.

Koppie erbij

Hou je koppie, en het lichaam er letterlijk bij en blijf in verbinding met jezelf en anderen.

Last but certainly not least: Een mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest.

~ Een mens lijdt het meest
door het lijden dat hij vreest ~

Wees lief voor jezelf.
Hou het luchtig.
Vul je tijd met voedende, inspirerende zaken en deel je velletjes wc-papier met de buurman.

Daarmee verander je misschien niet de wereld, maar wel jouw wereld. En die van je buurman.

Dat houdt ons gezond.

Lukt het niet om uit angst weg te blijven?

Je bent van harte welkom om samen te oefenen met het stappenplan. Maak een afspraak via de groene knop.
Je kunt me ook een mailtje sturen: henriette@emotiegids.nl

Wist je dat ik vrijwel uitsluitend online werk? Dat doe ik bewust omdat de meeste mensen zich thuis het veiligst voelen. Dit geeft je direct een voorsprong in de sessie.

Weet je welkom

Verder lezen?

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.