Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe kom je uit angst – zelfs als het wc-papier bij Appie op is?

De EmotieGids Corona-rapporten #1 | 
Klik hier voor Corona-rapport #2 en Corona-rapport #3 en Corona-rapport #4

Ik heb geen televisie maar toch, er sijpelt van alles door. Mijn grote zoon doet zo’n vijf keer per dag verslag, terwijl hij zijn handen wast. Voor de negende keer.

Ik hou niet van het voeden van angst. Maar doen alsof er niets aan de hand is, voelt ook gek. En hoe kom je uit angst, zelfs als het wc-papier bij Appie op is?

We moeten het even over corona hebben.

Nieuwe maatregelen

In de vriendinnen-appgroep zie ik twijfels voorbijkomen: Borrel in de kroeg straks? Of zijn we dan asociaal? Een andere vriendin stuurt me de nieuwe maatregelen toe, die nu in winkels worden gehanteerd: Klanten moeten zoveel mogelijk de zelfscan gebruiken en het wisselgeld van de balie pakken om handcontact te vermijden.

Ik hoor van de man in huis dat ze bij de Etos het kleine geld stonden te wassen en dat het wc-papier bij Appie op is.

Ik loop naar de hoek. Even checken of de verhalen nou waar zijn of niet.

Ja hoor, geen wc-papier, een laatste pak pandanrijst, de pasta is op en de tomaten in blik ondertussen ook.

Emoties

Waarom kopen mensen geen immuun-versterkende producten zoals sinaasappels en broccoli? En waarom is het wc-papier overal uitverkocht? Raadselachtig.

Het zullen de emoties zijn. Iedereen is bang en bezorgd. Deze emoties horen bij de emotiegroep Angst. Die waarschuwt je en maakt je klaar voor een crisis.

Het gevolg? Je schakelt van het parasympatische deel van je zenuwstelsel over naar je sympathische. Je gaat van ontspanning en rust, naar fight, flight or freeze-modus. Vechten, vluchten of bevriezen.

Crisis

Het gevolg? Er treedt een vernauwing op in je hersenen. Zo handelen we razendsnel en instinctief in gevaarlijke situaties.

Je ratio wordt tijdelijk even uitgeschakeld.

Dat is handig en noodzakelijk in een crisissituatie. Minder handig is het dat we dan wc-papier gaan hamsteren. Want dan piest je buurman naast de pot én hij wordt er nerveus van.

Nervositeit valt onder de emotie-groep Angst. Zoals gezegd: Het rationele deel van je hersenen wordt bij angst tijdelijk platgelegd.

Sociale betrokkenheid

En niet alleen je lichaam wordt geactiveerd, maar ook je sociale betrokkenheid keldert. En dat is een dingetje, om het met een understatement te zeggen.

Dat je even minder sociaal bent, is ontzettend handig tijdens een gevecht. Want als je dan gaat nadenken, krijg je zoiets als dit: Deze klap gaat hem een tand kosten … misschien is ie wel niet verzekerd … dan kan ie het schoolgeld voor z’n kids niet meer betalen … en loopt z’n vrouw weg en … en … en. En dat komt allemaal door mij!

Ja, zo verkoop je die klap dus niet. Dus lichaam én geest worden klaargemaakt om een gevecht aan te gaan.

Reptielenbrein

Als je dus omschakelt van je para-sympathische naar je sympathische deel, dan reageer je vanuit je instinct.

Dan gris je dus het laatste pak wc-papier voor je buurman zijn neus weg. Of je staat het muntgeld te soppen. Misschien ga je je klanten zelfs wel als een gevaar zien.

Vanuit biologisch oogpunt is het dus begrijpelijk waarom we ons bezorgd, angstig en misschien zelfs radeloos voelen. Deze emoties worden ook versterkt doordat niemand weet wat de consequenties gaan zijn.

En daar bovenop wordt deze onzekerheid, deze angst 24/7 gevoed door de media.

Veiligheid

Lieve lezer, weet dat onze emoties ons waarschuwen én behoeden. Dit fantastische samenspel van lichaam en geest is tevens onze uitweg.

We zijn energetische wezens mét een lichaam. Als we dat lichaam in veiligheid brengen, dan kan het ontspannen.

Je ratio blijft in werking en je verdwaalt niet zo makkelijk in angstgedachten.

Het lichaam kent geen verschil tussen wat werkelijk is en wat er hypothetisch gezien zou kunnen gebeuren: Het lichaam slaat aan op angstgevoelens. Of dit nou een reële bedreiging is, een bedreigende gedachte of een aanval op onze identiteit, ons lichaam vertaalt het allemaal als een direct gevaar, alsof er een leeuw voor je neus staat.

De beste bescherming die je jezelf nu kunt geven, is zorgen dat je je veilig voelt. Daarmee hou je je immuunsysteem sterk en hebben ziektes niet zo snel vat op je.

Ook herstel je sneller als je wel besmet zou raken. En daarbij, je cortex blijft werken zodat je kunt bedenken dat je buurman misschien ook nog wel een velletje kan gebruiken.

Hoe kom je uit angst?

Er zijn verschillende manieren om angst binnen de perken te houden. Ik geef je een stappenplan.

Hoe kom je uit angst?
Het stappenplan

  1. Breng jezelf in veiligheid

    Zo gauw je spanning opmerkt, breng dan jezelf direct in veiligheid. Dat doe je door UIT de situatie te stappen. Het is belangrijk om zo snel mogelijk te handelen om verdere vernauwing van je cortex te voorkomen. Het zal je verbazen hoe vaak je spanning in je lichaam voelt als je erop gaat letten.
    Word je gespannen van de lege schappen in de supermarkt? Loop even naar buiten.
    Word je nerveus van het nieuws? Zet het uit!
    Krijg je een nare blik of een opmerking naar je hoofd? Haal jezelf uit de situatie.

  2. Richt je focus

    Ben je weer veilig? Zet dan je brein in. Zoek voor elke negatieve gedachte het tegendeel. Elke min heeft een plus. Ga daar bewust naar op zoek.
    Bewust zoeken naar de pluskant heeft twee directe voordelen. Je voelt je beter én je verdwaalt niet in angstgedachten, waardoor je zakt op de ladder van angst.
    Het heeft nog veel meer voordelen, nu je weet wat angst met je lichaam doet, dus hupsakee, aan de slag. Niet straks, maar nu: Je lichaam kent geen straks.

  3. Voel je je weer rustig? Gebruik je logische denken

    Als je hartslag tot rust komt en je merkt dat je je lichaam weer voelt, grijp jezelf dan liefdevol bij de lurven en gebruik je brein nu het weer aan staat.
    Laten we het voorbeeld van wc-papier nemen. Bedenk dat je je bips ook met water kan schoonmaken. Hele continenten doen het zo. Mooie oefening voor als je een keer naar Bali of India wilt.
    Krijg je de zenuwen omdat het brood uitverkocht was? Ha! Tijd voor recepten zonder brood.
    Wil je toch iets met die hamsterbehoefte? Dan vind je hier een (Engelse) lijst van Jules Clancy wat praktisch is om in je voorraadkast te hebben. Sowieso handig. Zij heeft ook heerlijke recepten met variaties voor als je een ingrediënt mist. Check de nieuwsbrief.

  4. Ga bewust op zoek naar voeding voor je brein.

    Lees een boek. Desnoods een Donald Duck. Onthoudt het doel: ontspanning.
    Werk aan je klassiekers: Ken je de film La belle verte al? Moet je gezien hebben! Al is het maar omdat ie steeds van het web gehaald wordt. (1Een film uit 1996 waar geen geweld in voorkomt, eerder een liefdevolle bijna kinderlijke film, maar het zet een duidelijk beeld neer van hoe onze maatschappij zou kunnen zijn. De film verdwijnt steeds van youtube.
    Als je ‘m wilt zien, wacht dan niet te lang met kijken. Hij kan zomaar weer verdwijnen.
    )
    Ga de keuken in en maak een lekker recept.
    Bekijk oude foto’s.

    Doe je voordeel met deze situatie en besteedt minder tijd aan sociale media. Zo hou je angst buiten de deur en voed je je creativiteit. Daar voel je je niet alleen beter bij, het is ook nog goed voor je immuunsysteem.
    Lukt het niet om volledig weg te blijven van de negatieve media-invloed? Je kunt er ook voor kiezen om de notificaties uit te zetten. Je kunt dan bewust kiezen bij welk platform je je oké voelt, en op welk tijdstip. Beperk je tot bijv 1 à 2 momenten per dag, max een kwartier.
    Zet de wekker, dat helpt. It’s all in the details.
    En let op de signalen van je lichaam, het vertelt je precies hoe het ervoor staat.

Eerste tekenen

Het nadeel van angst is dat het gevoel je overneemt. Het is daarom zaak om bij de eerste tekenen direct te reageren door jezelf letterlijk uit de situatie te halen.

De eerste tekenen zijn bijvoorbeeld een onbestemd gevoel, op je hoede zijn, je bedrukt voelen of teruggetrokken. Dat kan zakken naar kwetsbaar, nerveus, gestrest en voor je het weet voel je je onveilig, hulpeloos, ontredderd en panisch.

Wees dit voor. Hou je koppie er -letterlijk- bij en blijf in verbinding met jezelf en anderen.

Last but not least: Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, dus wees lief voor jezelf.
Hou het luchtig en vul je tijd met leuke, inspirerende zaken. Deel bijvoorbeeld je extra velletjes wc-papier met de buurman.

Daarmee verander je misschien niet de wereld, maar wel jouw wereld.

En het houdt je gezond.

Lukt het niet om uit angst weg te komen?

Lukt het je niet om uit angst te blijven?

Wist je dat ik vrijwel uitsluitend online werk? Dat heeft als reden dat de meeste mensen zich thuis het veiligst voelen. Dit geeft je direct een voorsprong in de sessie.

Je bent van harte welkom om samen te oefenen met het stappenplan. Stuur me een mailtje met de groene knop, dan neem ik contact met je op. 

Weet je welkom

Verder lezen?

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.