Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe kom je uit angst – zelfs als het wc-papier bij Appie op is?

De EmotieGids Corona-rapporten #1 | 
Klik hier voor Corona-rapport #2
Corona-rapport #3
Corona-rapport #4

Ik heb geen televisie maar toch, er sijpelt van alles door. Mijn grote zoon brengt verslag uit van de laatste ontwikkelingen terwijl hij zijn handen wast. Voor de negende keer.

Ik hou niet van het voeden van angst. Maar doen alsof er niets aan de hand is, voelt ook gek.

Hoe kom je uit angst, als zelfs het wc-papier bij Appie op is?

Nieuwe maatregelen

In de vriendinnen-appgroep zie ik twijfels voorbijkomen: Borrel in de kroeg straks? Of zijn we dan asociaal?

Een andere vriendin stuurt me de nieuwste maatregelen die nu in winkels gehanteerd worden: Klanten moeten zoveel mogelijk de zelfscan gebruiken en het wisselgeld van de balie pakken om handcontact te vermijden.

Ik hoor van de man in huis dat ze bij de Etos het kleine geld wassen en ja, het wc-papier bij de supermarkt is op.

Buurtsuper

Ik loop naar de hoek. Even checken of die verhalen nou waar zijn of niet.

Inderdaad, flink wat lege schappen. Een laatste pak pandanrijst, de pasta is op, en de tomaten in blik ondertussen ook.

Gek eigenlijk, waarom kopen we geen immuun-versterkende dingen zoals sinaasappels en broccoli? En waarom is het wc-papier overal uitverkocht?

Emoties

Iedereen is bang en bezorgd. Deze emoties horen bij de emotiegroep Angst. Ze hebben een waarschuwende functie en maken je klaar voor een crisis.

Je zenuwstelsel schakelt bij angst om van het parasympatische naar het sympathische deel. Je lichaam switcht van ontspanning naar vechten, vluchten of bevriezen.

Crisis

Ook treedt er een vernauwing op in je hersenen; je ratio wordt tijdelijk even uitgeschakeld zodat je razendsnel en instinctief handelt in gevaarlijke situaties.

Dat is handig en noodzakelijk in een crisissituatie. Minder handig is het dat we dan wc-papier gaan hamsteren. Want laten we wel wezen: Zo piest je buurman naast de pot én hij wordt nerveus van zo’n leeg schap. En nervositeit hoort ook bij de emotie-groep Angst dus dat werkt als vlek op vlek.

Sociale betrokkenheid

Niet alleen ons lichaam wordt geactiveerd en maakt zich klaar voor een gevecht, ook de sociale betrokkenheid keldert.

En dat is een dingetje, om het met een understatement te zeggen. Want…

Dat je even minder sociaal bent, is ontzettend handig tijdens een gevecht. Ga je op zo’n moment eerst nadenken, dan krijg je het volgende scenario: Deze klap gaat hem een tand kosten … oei, misschien is ie wel niet verzekerd, kan ie dat niet betalen en loopt z’n vrouw weg… is het dat waard? Wil ik dat op mijn geweten hebben? En zo voort…

Niet effectief. Zo verkoop je geen klap én je hebt er tijdens je interne dialoog zelf al drie moeten incasseren.

De natuur heeft dat prachtig opgelost door de het brein tijdelijk uit te schakelen. Zowel lichaam als geest worden zo klaargemaakt om een gevecht aan te gaan.

Reptielenbrein

Dus als je zenuwstelsel omschakelt van het para-sympathische naar het sympathische deel, dan reageer je vanuit je oer-instinct.

En dan gris je het laatste pak wc-papier voor je buurman zijn neus weg. Of je gaat muntjes afsoppen. Misschien zie je je medemens zelfs wel als een gevaar.

Vanuit biologisch oogpunt is het begrijpelijk dat we ons bezorgd, angstig en misschien zelfs radeloos voelen. Deze emoties worden ook nog eens versterkt doordat niemand weet wat de consequenties van deze hele shabang gaan zijn.

Daarbij wordt deze onzekerheid en angst 24/7 gevoed door de media.

Veiligheid

Lieve lezer, weet dat onze emoties ons waarschuwen én behoeden.

Dit fantastische samenspel van lichaam, geest en ziel behoedt ons niet alleen, het biedt ons ook een uitweg.

We zijn namelijk energetische wezens met een lichaam in vaste stof. Brengen we dat lichaam in veiligheid, dan kan het weer ontspannen. Dan blijft je ratio functioneren en neemt angst je niet over.

Reëel of niet reëel?

Het lichaam kent geen verschil tussen de werkelijkheid en wat er hypothetisch zou kunnen gebeuren: Het zenuwstelsel slaat simpelweg om bij angst.

Of dit nu een reële bedreiging is, een bedreigende gedachte of een aanval op onze identiteit; het lichaam vertaalt al deze signalen als direct gevaar. Als in: neus aan neus met een leeuw.

De beste bescherming die je jezelf dus kunt geven, is zorgen voor veiligheid. Dat betekent bewust terugschakelen van het sympathische deel naar het parasympathische deel van je zenuwstelsel.

Bijvangst: Je houdt je immuunsysteem sterk en ziektes hebben niet zo snel vat op je. Ook herstel je sneller als er een griepje of anderszins langskomt.

Bovendien blijft je cortex werken in veiligheid. Das handig want dat betekent dat je rekening houdt met je buurman, die ook wel een velletje toiletpapier kan gebruiken.

Hoe kom je uit angst?

Hoe schakel je nou terug naar standje ‘veilig’? Er zijn verschillende manieren om je niet over te laten nemen door angst en de schade binnen de perken te houden. Ik geef je een stappenplan.

Hoe kom je uit angst?
Het stappenplan

  1. Breng jezelf in veiligheid

    Zo gauw je spanning, stress of angst opmerkt, breng jezelf dan eerst in veiligheid. Dat doe je door letterlijk even UIT de situatie te stappen.
    Het is belangrijk om snel te handelen, zodat je cortex weer meedoet en je weer kunt nadenken.

    Het zal je verbazen hoe vaak je spanning in je lichaam opmerkt als je erop gaat letten.
    Word je bijvoorbeeld gespannen van lege schappen in de supermarkt? Loop dan even naar buiten of neem een ander gangpad.
    Word je nerveus van het nieuws? Zet je tv uit.
    Krijg je een nare blik of een opmerking naar je hoofd? Loop weg.

  2. Richt je focus

    Voel je je weer veilig? Zet dan je brein in:
    Richt je aandacht op je zintuigen. Ga bewust kijken, luisteren, voel de tas in je hand, je voeten op de grond.
    Dit heeft twee directe voordelen. Het brein verdwaalt niet in angstgedachten en je voelt je beter. Het heeft nog veel meer voordelen nu je weet wat angst met je lichaam doet, maar die lijst is te lang voor hier.

    Handel niet straks, maar nu, hier, op de stoep voor de supermarkt: Het lichaam kent geen straks.
    Merk op hoe je lichaam aanvoelt. Kan je je schouders laten zakken? Merk je dat de steen in je buik oplost?

  3. Voel je je weer rustig? Gebruik je logische denken

    Als je hartslag tot rust komt en je voelt je lichaam weer, grijp jezelf dan liefdevol bij de lurven. Gebruik je brein, nu het weer aan staat.
    Beoordeel je angstgedachten op realiteit.

    Bijvoorbeeld dat lege schap toiletpapier: Kan je je bips ook met water schoonmaken? Hele continenten doen het zo. Mooie oefening voor als je naar Bali of India wilt.

    Kreeg je de zenuwen omdat het brood uitverkocht was? Ha! Dit is de tijd om die gezonde recepten eens uit te proberen.

    Wil je toch hamsteren? Zie hier de lijst van Jules Clancy wat praktisch is om in je voorraadkast te hebben. Sowieso handig, ook voor onverwachts bezoek.

  4. Ga bewust op zoek naar voeding voor je brein.

    Lees een boek. Desnoods een Donald Duck. Onthoudt het doel: ontspanning voor je zenuwstelsel.
    Werk aan je klassiekers: Pak George Orwell er nog eens bij. Zijn boek 1984 blijkt verrassend actueel.(1 Liever bij je plaatselijke boekhandel bestellen, dan bij Bol. Anders zijn dit soort boeken straks nergens meer verkrijgbaar. ) Of bekijk de film.
    Pak je schort en duik de keuken in voor iets lekkers.
    Bekijk oude foto’s en maak er een mooi boek van.

    Doe je voordeel met deze situatie en besteedt minder tijd aan sociale media. Help jezelf door de apps te verwijderen van je telefoon. Je kan ze zo weer terugzetten. Probeer maar eens.

    Lukt het niet? Je kunt ook alleen de notificaties uitzetten. Kies je platformen, en op welk tijdstip. Beperk jezelf bijvoorbeeld tot 1 à 2 momenten per dag, max een kwartier.
    Wekker erbij, bam. Alle beetjes helpen.

    It’s all in the details.

Koppie erbij

Hou je koppie er -letterlijk- bij en blijf in verbinding met jezelf en anderen.

Last but certainly not least: Een mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest.

~ Een mens lijdt het meest
door het lijden dat hij vreest ~

Wees lief voor jezelf.
Hou het luchtig.
Vul je tijd met voedende, inspirerende zaken. Deel je velletjes wc-papier met de buurman.

Daarmee verander je misschien niet de wereld, maar wel jouw wereld. En die van je buurman.

Dat houdt ons gezond.

Lukt het niet om uit angst weg te blijven?

Je bent van harte welkom om samen te oefenen met het stappenplan. Maak een afspraak via de groene knop.
Je kunt me ook een mailtje sturen: henriette@emotiegids.nl

Wist je dat ik vrijwel uitsluitend online werk? Dat doe ik bewust omdat de meeste mensen zich thuis het veiligst voelen. Dit geeft je direct een voorsprong in de sessie.

Weet je welkom

Verder lezen?

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.