Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe kom je uit angst – zelfs als het wc-papier bij Appie op is?

De EmotieGids Corona-rapporten #1 | 
Klik hier voor Corona-rapport #2
Corona-rapport #3
Corona-rapport #4

Ik heb geen televisie maar toch, er sijpelt van alles door. Mijn grote zoon doet zo’n vijf keer per dag verslag, terwijl hij zijn handen wast. Voor de negende keer.

Ik hou niet van het voeden van angst. Maar doen alsof er niets aan de hand is, voelt ook gek. En hoe kom je uit angst, als zelfs het wc-papier bij Appie op is?

Nieuwe maatregelen

In de vriendinnen-appgroep zie ik twijfels voorbijkomen: Borrel in de kroeg straks? Of zijn we dan asociaal?

Een andere vriendin stuurt me de nieuwe maatregelen toe, die in winkels worden gehanteerd: Klanten moeten zoveel mogelijk de zelfscan gebruiken en het wisselgeld van de balie pakken om handcontact te vermijden.

Ik hoor van de man in huis dat ze bij de Etos het kleine geld stonden te wassen en ja, dat het wc-papier bij de supermarkt op is.

Buurtsuper

Ik loop naar de hoek. Even checken of de verhalen nou waar zijn of niet.

Inderdaad, flink wat lege schappen. Een laatste pak pandanrijst, de pasta is op en de tomaten in blik ondertussen ook.

Emoties

Gek eigenlijk, want waarom kopen we geen immuun-versterkende producten zoals sinaasappels en broccoli? En waarom is het wc-papier overal uitverkocht?

Iedereen is bang en bezorgd. Emoties die horen bij de emotiegroep Angst. Deze emoties waarschuwen en maken je klaar voor een crisis.

Je zenuwstelsel schakelt om van het parasympatische naar het sympathische deel. Je lichaam switcht van ontspanning naar klaar om te vechten, vluchten of bevriezen.

Crisis

Dat niet alleen. Er treedt een vernauwing op in je hersenen; je ratio wordt tijdelijk even uitgeschakeld. Zodat je razendsnel en instinctief kunt handelen in gevaarlijke situaties.

Dat is handig en noodzakelijk in een crisissituatie. Minder handig is het dat we dan wc-papier gaan hamsteren. Want metaforisch gezien piest je buurman dan naast de pot én hij wordt nerveus van zo’n leeg schap. En ook nervositeit hoort bij de emotie-groep Angst. Vlek op vlek zeg maar.

Sociale betrokkenheid

Niet alleen je lichaam wordt geactiveerd en maakt zich klaar voor een gevecht, ook je sociale betrokkenheid keldert.

En dat is een dingetje, om het met een understatement te zeggen. Want…

Dat je even minder sociaal bent, is ontzettend handig tijdens een gevecht. Ga je op zo’n moment nadenken, dan krijg je het volgende scenario: Deze klap gaat hem een tand kosten … misschien is ie wel niet verzekerd … en dan kan ie het schoolgeld voor z’n kids niet meer betalen … misschien loopt z’n vrouw dan wel weg, enz …enz.

Niet effectief. Zo verkoop je geen klap. Dus lichaam én geest worden klaargemaakt om een gevecht aan te gaan.

Reptielenbrein

Dus als je zenuwstelsel omschakelt van het para-sympathische naar het sympathische deel, dan reageer je vanuit je oer-instinct.

Dan gris je het laatste pak wc-papier voor je buurman zijn neus weg. Of je gaat muntjes afsoppen. Misschien zie je je medemens zelfs wel als een gevaar.

Vanuit biologisch oogpunt is het dus begrijpelijk dat we ons bezorgd, angstig en misschien zelfs radeloos voelen. Deze emoties worden ook nog eens versterkt doordat niemand weet wat de consequenties van deze hele shabang gaan zijn.

Bovendien wordt de onzekerheid en angst 24/7 gevoed door de media.

Veiligheid

Lieve lezer, weet dat onze emoties ons waarschuwen en behoeden. Een fantastische samenspel van lichaam, geest en ziel behoedt ons niet alleen, het biedt ons ook een uitweg.

We zijn namelijk energetische wezens met een lichaam in vaste stof. Brengen we dat lichaam in veiligheid, dan kan het weer ontspannen. Ook blijft de ratio functioneren en de angst neemt je niet over.

Reëel of niet reëel?

Het lichaam kent geen verschil tussen de werkelijkheid en wat er hypothetisch zou kunnen gebeuren: Het zenuwstelsel slaat simpelweg om bij angst.

Of dit nu een reële bedreiging is, een bedreigende gedachte of een aanval op onze identiteit, het lichaam vertaalt deze signalen allemaal als een direct gevaar. Als in: neus aan neus met een leeuw.

De beste bescherming die je jezelf dan kunt geven, is zorgen dat je je veilig voelt. Bijvangst: Je houdt je immuunsysteem sterk en ziektes hebben niet zo snel vat op je. Ook herstel je sneller mocht er een griepje of anderszins langskomen.

En daarbij, in veiligheid blijft je cortex werken. Das handig want dat betekent dat je je kunt voorstellen dat je buurman misschien ook wel een velletje kan gebruiken.

Hoe kom je uit angst?

Er zijn verschillende manieren om angst binnen de perken te houden. Ik geef je een stappenplan.

Hoe kom je uit angst?
Het stappenplan

  1. Breng jezelf in veiligheid

    Zo gauw je spanning, stress of angst opmerkt, breng jezelf dan direct in veiligheid. Dat doe je door letterlijk even UIT de situatie te stappen.
    Het is belangrijk om snel te handelen om verdere vernauwing van je cortex te voorkomen.

    Het zal je verbazen hoe vaak je spanning in je lichaam opmerkt als je erop gaat letten.
    Word je bijvoorbeeld gespannen van lege schappen in de supermarkt? Loop dan even naar buiten of neem een ander gangpad.
    Word je nerveus van het nieuws? Zet je tv uit.
    Krijg je een nare blik of een opmerking naar je hoofd? Haal jezelf uit de situatie.

  2. Richt je focus

    Voel je je weer veilig? Zet dan je brein in:
    Zoek voor elke negatieve gedachte het tegendeel. Elke min heeft een plus. Ga daar bewust naar op zoek.
    Bewust zoeken naar de pluskant heeft twee directe voordelen. Je voelt je beter én je verdwaalt niet in angstgedachten, waardoor je nog dieper zakt op de ladder van angst.

    Het heeft nog veel meer voordelen, nu je weet wat angst met je lichaam doet, dus hupsakee, aan de slag. Niet straks, maar nu: Het lichaam kent geen straks.
    Merk op hoe je lichaam nu aanvoelt.

  3. Voel je je weer rustig? Gebruik je logische denken

    Als je hartslag tot rust komt en je merkt dat je je lichaam weer kunt voelen, grijp jezelf dan liefdevol bij de lurven en gebruik je brein, nu het weer aan staat.
    Laten we het voorbeeld van een leeg schap wc-papier nemen. Bedenk dat je je bips ook met water kan schoonmaken. Hele continenten doen het zo. Mooie oefening voor als je naar Bali of India wilt.
    Kreeg je de zenuwen omdat het brood uitverkocht was? Ha! Tijd voor recepten zonder brood.
    Heb je hamsterbehoefte en wil je er toch iets mee? Dan vind je hier een (Engelse) lijst van Jules Clancy wat praktisch is om in je voorraadkast te hebben. Sowieso handig. Ze heeft ook heerlijke recepten met variaties voor als je een ingrediënt mist. Check vooral ook haar nieuwsbrief.

  4. Ga bewust op zoek naar voeding voor je brein.

    Lees een boek. Desnoods een Donald Duck. Onthoudt het doel: ontspanning.
    Werk aan je klassiekers: Ken je de film La belle verte al? Moet je gezien hebben! Al is het maar omdat ie steeds van het web gehaald wordt. (1Een film uit 1996 waar geen geweld in voorkomt, eerder een liefdevolle bijna kinderlijke film, maar het zet een duidelijk beeld neer van hoe onze maatschappij zou kunnen zijn. De film verdwijnt steeds van youtube.
    Als je ‘m wilt zien, wacht dan niet te lang met kijken. Hij kan zomaar weer verdwijnen.
    )
    Duik de keuken in en maak een lekker recept.
    Bekijk oude foto’s en maak er een mooi boek van.

    Doe je voordeel met deze situatie en besteedt minder tijd aan sociale media. Zo hou je angst buiten de deur en voed je je creativiteit. Daar voel je je niet alleen beter bij, het is ook goed voor je immuunsysteem.
    Lukt het niet om volledig weg te blijven van de negatieve media-invloed? Je kunt er ook voor kiezen om de notificaties uit te zetten. Kies bewust bij welk platform je je oké voelt, en op welk tijdstip. Beperk je bijv tot 1 à 2 momenten per dag, max een kwartier.
    Zet de wekker, dat helpt. It’s all in the details.

    Let op de signalen van je lichaam, het vertelt je precies hoe het ervoor staat.

Eerste tekenen

Het nadeel van angst is dat dit gevoel je overneemt. Het is daarom zaak om bij de eerste tekenen van stress direct te reageren door jezelf letterlijk uit de situatie te halen.

De eerste tekenen zijn behalve stress bijvoorbeeld een onbestemd gevoel, op je hoede zijn, je bedrukt voelen of teruggetrokken. Dat kan zakken naar kwetsbaar en nerveus, en voor je het weet voel je je onveilig, hulpeloos, ontredderd en panisch.

Wees dit voor. Hou je koppie er -letterlijk- bij en blijf in verbinding met jezelf en anderen.

Last but not least: Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, dus wees lief voor jezelf.
Hou het luchtig en vul je tijd met leuke, inspirerende zaken. Deel bijvoorbeeld je extra velletjes wc-papier met de buurman.

Daarmee verander je misschien niet de wereld, maar wel jouw wereld.

En het houdt je gezond.

Lukt het niet om uit angst weg te komen?

Je bent van harte welkom om samen te oefenen met het stappenplan. Maak een afspraak via de groene knop.
Je kunt me ook een mailtje sturen: henriette@emotiegids.nl

Wist je dat ik vrijwel uitsluitend online werk? Dat doe ik bewust omdat de meeste mensen zich thuis het veiligst voelen. Dit geeft je direct een voorsprong in de sessie.

Weet je welkom

Verder lezen?

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? 
Abonneer je dan -rechtsboven- op de EmotieGids. 
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.