Voor innerlijke rust én levenslust
Emoties wegstoppen? Nee! Lekker laten stromen!

Auw!
Je ligt op de grond… tranen wellen op. 
Je hart bonkt in je lijf… je hijgt als een oud pakpaard, je knieën trillen en er zit bloed aan je hand… Maar eerst nu opstaan, snel! 

Herken je dit?

Of het nou gisteren gebeurde of 30 jaar geleden, we doen het liefst alsof er niets gebeurd is. 
Je checkt of je broek nog heel is, veegt je kleren schoon en kijkt schichtig om je heen… Schaamte. 

Thuis bibber je nog wat na. Of het nou een losliggende stoeptegel was of een bananenschil, de kans is groot dat dit de vragen zijn:
Wat??
Hoe??
Waarom??
Wanneer??
Wie??

Terwijl dat allemaal bar weinig te maken heeft met die allesoverheersende tsunami aan sensaties die zich in je lichaam voordeden.

Vaak kunnen we die vragen ook helemaal niet beantwoorden: 
Ik weet niet hoe ’t gebeurde, ineens lag ik op de grond.

Emotiegroep Angst

We zien emotiegroep Angst in actie. Dat maakt dat we niet meer kunt nadenken: Het zenuwstelsel staat in de overlevingsstand, fight, flight of freeze.

Eenmaal veilig thuis, merken we eigenlijk pas op wat de schade is. Als emotiegroep Angst actief wordt, dan ‘vliegen we eruit’. We zijn er niet meer bij en verliezen de leiding over onszelf terwijl we zoeken naar houvast door de ervaring mentaal te reconstrueren. 

Emotiegroep Schuld/Schaamte

En dan komen we bij emotiegroep Schuld/Schaamte. Die voelt veilig omdat dit de plek is waar we als kind naartoe gebracht werden als er iets ingrijpends gebeurde; Ruzie, of je was gevallen, of je mocht niet meer meespelen: allemaal situaties waarop de juf, je moeder, je vriendinnetje reageerde met ..
Wat??
Wanneer??
Waarom??
Hoe dan??

En nu we volwassen zijn, herhalen we dit, keer op keer.

Terwijl de pijn door ons lichaam raast, verliezen we de verbinding, schieten naar ons ‘veilige’ hoofd en proberen de situatie te analyseren en te controleren. 

Emoties wegstoppen

E-motie komt van het latijnse emovere: e van ‘uit’ en motie betekent beweging. Het gevolg van het verleggen van je aandacht naar je hoofd, is dat de emotie, oftewel de energie zich verdicht en vast lijkt te zitten in je lijf. (1 Energie is volgens de natuurwetten altijd in beweging dus vastzitten is niet helemaal juist. De energie verdicht zich en beweegt nauwelijks waardoor deze lijkt vast te zitten.)

Door de emotie weg te stoppen en er geen aandacht aan te schenken, kan deze energie niet doorstromen en dus ook niet afvloeien. Dat veroorzaakt trauma, wat eigenlijk niets anders is dan emotie die niet door heeft kunnen stromen op het moment dat er iets ingrijpends met je gebeurde. 

Wil je daar iets mee? 

Wat we in een sessie doen is die trigger of dat patroon opsnorren zodat de energie (e-motie) alsnog door kan stromen waar ie voorheen stagneerde. Je lichaam voert de emotie af en dan is de emotie weg. 

Klinkt simpel, toch? 
Dat is het ook.

Dezelfde pijn wordt regelmatig geactiveerd in meer of mindere mate aan de hand van ervaringen in het nu. Dankzij deze trigger-momenten hoef je niet perse naar het trauma-moment terug te gaan om de energie alsnog door te laten stromen. Als je in dit trigger-moment het patroon eenmaal doorbreekt, kan de energie daar weer vrij stromen en zul je op dit punt niet meer getriggerd worden.

Effect

Ondanks dat het makkelijk klinkt, moeten we het effect niet onderschatten; Als die emotie eindelijk zijn weg mag vervolgen, soms pas jaren na dato, dan geeft dat letterlijk een geweldig gevoel van bevrijding, licht, ruimte en ontspanning!  

Workshop

Ik was dit weekend bij een workshop waar we een tip kregen om snel bij zo’n emotie te kunnen komen. Hou je ook zo van zelluf doen?

Dan is dit een makkelijke manier om snel bij de emotie te komen, zodat ie kan doorstromen en afvloeien:

Is het  je wel eens opgevallen dat, als je iets over jezelf vertelt, dat je halverwege je verhaal niet meer vanuit ‘ik’ maar ineens het veel algemenere ‘je’ gebruikt, terwijl je nog steeds over jezelf spreekt?

Het moment dat je omschakelt van ‘ik’ naar ‘je’, dát is het moment waarop het kennelijk spannend wordt. Op dat moment komt de energie -de emotie- in beweging en krijg je opnieuw de kans om de emotie af te laten vloeien. Maar als je overschakelt naar ‘je’ ipv ‘ik’, dan hou je de emotie in toom. Of beter gezegd; dan hou je de emotie bij je.

Energie

Kijk maar eens wat er gebeurt als je op dat moment toch het woordje ‘ik’ gebruikt. Ineens wordt je verhaal persoonlijk. Ineens voel je de emotie die bij dat moment hoorde. Ineens komt je verhaal binnen, ook bij de toehoorder. 

Als het past binnen de situatie, dan is dat het moment om het verhaal even te laten voor wat het is en je aandacht bij de energie te houden en te voelen hoe die door je heen stroomt. Je hoeft er niets mee, alleen waarnemen wat er te voelen valt.

Misschien knijpt het bij je borst..? Springen er tranen in je ogen..? Geen punt, dat is vaak maar een paar seconden… Als je je aandacht bij de lichamelijke sensaties houdt: Ik voel tranen opwellen. Ik voel mijn ogen nat worden Ik voel mijn wangen nat worden.

Lief zijn

Je zult merken dat de neiging om met je aandacht naar je gedachten te schieten, best sterk is. Het kan ook spannend zijn, omdat je iets doet wat je uit je comfortzone haalt. Big time!

Wees daarom lief voor jezelf. Als je opmerkt dat je de woorden ik en jij omwisselde, dan is dat al een grote stap voorwaarts. Het gaat om het bewust-zijn.

Hoe zei Neil Armstrong het ook alweer? A small step for a man, but a giant leap for mankind; Een kleine stap voor een mens maar een gigantische stap voor de mensheid.

En dat meen ik serieus. Elke emotie die zijn weg mag vervolgen en af heeft kunnen vloeien is een trauma-moment overwonnen. Dat is wat onze generatie te doen heeft, zodat we de weg schoon en vrij achterlaten voor onze kinderen.

EmotieGids, je slaat weer door vrouw!

Ik sla weer door. Het zal de tijd van het jaar zijn. Maar toch… mooie tijd voor de innerlijke voorjaarsschoonmaak!

Weet je welkom bij de EmotieGids

EmotieCoaching is gebaseerd op non-dualisme.
Ik werk met de natuurwetten als uitgangspunt.


Regelmatig zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
De EmotieGids bij het ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.

Leave A Comment