Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe word je gelukkig – zonder 17 zelfhulpboeken te lezen en mindful te mediteren?

Ik weet wel hoe ik gelukkig word, zegt Fleur, maar ik vergeet het steeds. Eckhart Tolle, Chopra, Krishnamurti, noem maar op, ik heb ze allemaal gelezen.
Ik volg alle guru’s. Elke week heb ik wel een of andere challenge over gelukkig worden, maar het stomme is: Hoe meer ik dat soort dingen volg, hoe meer ik mezelf lijk te verliezen.
Ik moet ermee ophouden, maar het lukt me niet. Hoe stom is dat?!

Oordeel

Met deze laatste zin veroordeelt Fleur zichzelf. Oordelen hoort bij de emotiegroep Schuld/Schaamte. Klik op het cijfer voor meer info (1
Volgens de EmotieCoach-methode zijn onze emoties onder te verdelen in acht groepen: Liefde, Angst, Vreugde, Afkeer, Verdriet, Boosheid, Verbazing en Schuld/Schaamte.

Emoties geven feedback op onze gedachten.
Iedere groep heeft zijn eigen boodschap die aangeeft of dat wat je zojuist dacht, wel klopt bij wie jij in essentie bent.
Daarbij geldt dat emoties altijd feedback geven op het huidige moment.
). Deze emotiegroep gaat over onze overtuigingen.

Het mooie van deze groep emoties is is dat het een uitnodiging is om je oordelen en overtuigingen onder de loep te nemen en te kijken of ze nog wel kloppen bij wie je bent. Mogelijk is het tijd voor transformatie.

Focus op het lichaam

Ik vraag aan Fleur hoe het voelt, als ze zo’n oordeel over zichzelf uitspreekt.

Ja, niet lekker, het krampt zegt ze. Ik vraag of ze met haar aandacht even bij dit gevoel kan blijven.

Ze sluit haar ogen en zegt: Ik weet het, dít is wat ik moet doen en wat ik steeds vergeet.

Doordat ze blijft praten, maakt ze geen contact met haar gevoel en blijft ze hangen op het mentale vlak.

Probeer je aandacht op je lichaam te houden. De rest is nu even niet belangrijk. zeg ik. Ze valt stil en houdt haar ogen stijf gesloten. Na een paar seconden ontspant ze haar gezicht.

Ik vraag wat er gebeurt. Fleur antwoordt: Het was even heel heel eng, maar nu kan ik dat gevoel niet meer terughalen, ik kan er niet meer bij.

Ze kijkt me verrast aan.

Controle versus zijn

Precies dat is wat emoties doen.

Het zijn golfjes van energie. Soms stormt het, en komt het met grote golven door je heen. Dan komt er weer een moment van rust, van kabbelende golfjes in de branding.

De golven gaan voorbij, vaak in luttele seconden, als je ze even hun werk laat doen.

Emoties zijn altijd maar een momentopname. Duurt het langer, dan komt dat door onze geest.

Brein

Sadhguru, de Indiase wijsgeer zegt: Onze intelligentie werkt niet voor ons, maar tégen ons.

Hij geeft er het volgende voorbeeld bij:

We hebben honger. Op tafel voor ons, staat een bord eten. Op dat moment voelen we ons prima.
Dan ontstaat er een gesprek dat we geen geluk kunnen vinden. Nu voelen we ons verdrietig.
Terwijl we zojuist nog, tijdens het eten, volkomen gelukkig waren.

Dit voorbeeld toont aan hoe we ons laten leiden door het brein.

Ons brein wil controleren

in plaats van zijn

Dat is hoe het brein werkt: Het wil controleren. Maar daar is het eigenlijk niet voor bedoeld. Het brein is niet geschikt om leiding te geven.

Het brein gebruik je voor de uitvoering van een specifieke taak. Het is als een stuk gereedschap.

En dat stuk gereedschap wordt aangestuurd door wie we in werkelijkheid zijn: Ziel of innerlijk weten.

Waar het misgaat, is dat wij denken dat we dat stuk gereedschap zijn.

Functie van emoties

Wat is nu de rol van onze emoties hierbij?

Emoties hebben de functie om ons wakker te schudden. Ze brengen ons terug naar die of datgene, wat we in werkelijkheid zijn.

Dat werkelijke, wat zo moeilijk te benoemen is. Want als je je gedachten niet bent, wat ben je dan wel?

Ben je je lichaam?

Dat wat je kunt waarnemen kan je niet zijn. Een oog kan zichzelf niet zien.

Om iets te kunnen waarnemen, moet er een object én een waarnemer zijn. Dus, als je iets kunt zien, moet het object zich dus buiten jou bevinden.

Wie ben je?

Sadhguru zegt het zo: Als ik mijn hand opsteek, waar zie je die hand dan?

Je wijst waarschijnlijk naar zijn hand.

Nee, zegt Sadhguru, jouw ogen nemen mijn hand waar. Het beeld van deze hand vormt zich in jouw hoofd via je ogen. Je ziet de hand dus in jou.

Steek nu je eigen hand op en kijk ernaar: Ben jij je hand? Ben jij dat lichaamsdeel?

De hand is buiten jou, je kunt hem waarnemen en dus kan jij je hand niet zijn.

Als we deze redenering doortrekken, is wie we zijn niet aan te wijzen.

Ook je gedachten kun je waarnemen, dus je bent niet je gedachten.

Van zijn naar ego en terug

Terug naar Fleur.

Ze zegt in het begin van de sessie: Ik weet hoe ik gelukkig word maar ik vergeet het steeds.

Fleur ‘hopt’ hier tussen twee verschillende ‘ervarings’lagen: Ik weet hoe ik gelukkig word, komt vanuit haar werkelijke zijn.

Op die plek is alle kennis voorhanden. Daar is vrijwel altijd alles goed, en daar weten we dat al onze ervaringen nuttige lessen zijn.

Het tweede deel van haar zin, (…) maar ik vergeet het steeds, komt vanuit de persoonlijkheidslaag, het brein, het mentale deel.

Dit deel neemt het liefst geen verantwoordelijkheid, zoekt naar een schuldige, wil controle en zoekt veiligheid. Sommigen noemen dit deel ook wel het ego.

Gereedschap

Dit hoppen tussen zijns-laag en persoonlijkheids-laag doen we regelmatig. We switchen continu van zijn naar ego en weer terug.

Dat switchen is functioneel: De ideeën die je ontvangt uit de energetische zijn-laag, ‘vertaal’ je met je brein.

Je brein bedenkt hoe je deze ideeën vorm wilt geven in de wereld. Een praktisch stuk gereedschap dus.

Het helpt als je dit in jezelf kunt waarnemen. Dan kun je een keuze maken.

Zoals in het voorbeeld van Fleur: Welk deel van deze zin gaat ze nu als overtuiging geloven? Het eerste deel: Ik weet hoe ik gelukkig word (…) of het tweede: (…) maar ik vergeet het steeds?

Feedback op je gedachten

Emoties helpen bij dit proces.

Emoties schudden je wakker. Ze geven namelijk feedback op je gedachten.

In EmotieCoaching volgen we jouw emoties en kijken we wat je ziel aangeeft wat er nodig is. Daarom vraag ik aan Fleur: Hoe voelt het eerste deel van je zin?

Ze herhaalt de woorden voor zichzelf. Ik weet hoe ik gelukkig word… Dan zegt ze dat ze een warm golfje rond haar hart voelt.

En het tweede deel, dat je steeds vergeet hoe je gelukkig wordt? vraag ik. Ze antwoordt dat ze daar een verkramping bij voelt.

Fleurs emoties geven een duidelijke reactie op wat ze denkt. Ze wijzen haar terug naar haar werkelijke Zelf.

Dat werkt als volgt: Het positieve gevoel, de warme golfjes rond haar hart, komt uit de emotiegroep Liefde. Dit gevoel geeft haar de boodschap dat deze gedachte klopt bij wie ze is.

Het verkrampende gevoel hoort bij de emotiegroep Angst. Ziel maakt haar duidelijk via deze emotie, dat deze gedachte haar niet dient en dat deze niet klopt bij wie ze in werkelijkheid is.

Zo helpen emoties je en sturen ze je op je levenspad.

Van het pad af

Ik geef Fleur een oefening mee om haar gedachten te gaan observeren en zorgvuldig te gaan kiezen.

Dagelijks komen er zo’n 60.000 gedachten voorbij. Volkomen willekeurig. Aan ons de keus welke we eruit vissen en geloven.

Het vraagt enige wakkerheid om je daar bewust van te zijn maar je emoties helpen je daar bij.

Kies je uit die dagelijkse stroom een gedachte die niet bij je past, dan geven je emoties een verkrampende waarschuwing als reactie.

Luister je daar niet naar, dan krampen je emoties steeds opnieuw, en steeds harder, om je te waarschuwen dat je van je pad afwijkt.

Handvat

Fleur is blij met dit praktische handvat: Hier kan ik wat mee. Ze gaat oefenen met opmerken van het switchen tussen de verschillende lagen van bewustzijn.

Wat een fijne routeplanner voor het leven.

Eindelijk achterover… controle loslaten, en vertrouwen op leiding van binnenuit.

Wil je ook ervaren hoe je je emoties kunt gebruiken als routeplanner voor je leven?

Klik op de groene knop en maak een afspraak.

Je bent van harte welkom.

Elke week zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
Elke zondag de EmotieGids. Bij je ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.

3 Comments
Joke
Joke

Mooi hoe je dat verband legt tussen sadhguru en je cliënt!

jantine
jantine

Fijn emotiegids, het wordt me steeds een stukje duidelijker!

Henriette
Henriette

En daar word ik weer blij van 🙂 Dank je.