Emoties leiden altijd naar je Zelf
Hoe leer je voelen? (De 90-seconden-regel van Jill Bolte Taylor)

‘Ik voel niks. En áls ik iets voel, is het voornamelijk onrust.’ Lies vindt haar leven saai en voorspelbaar. Ze realiseert zich dat dat misschien te maken heeft met het onderdrukken van haar emoties. Alles voelt vlak. In deze sessie gaan we praten over Hoe leer je voelen?

‘Kan je een emotie noemen die je wel eens ervaart?’ vraag ik. Lies is een tijdje stil. Uiteindelijk zegt ze: ‘Ik schrok laatst van een paard, telt dat ook? Meer kan ik niet verzinnen eigenlijk.’
‘Vertel eens?’ vraag ik.

Lies vertelt over een bezoekje aan de manege waar ze haar dochter ging ophalen. Ze liep de stallen in en schrok toen een paard zijn hoofd opeens uit de staldeur stak. Ze liep met knikkende knieën de stal uit.

Schrik

En, voegt ze eraan toe: ‘Ik kan met m’n hoofd wel verzinnen dat leren voelen goed is, maar wat heb ik eraan als ik me vervolgens een vaatdoek voel en al m’n energie kwijt ben?’

Ik vertel Lies dat je schrikt als er onverwachte dingen gebeuren in je omgeving. Schrikken, een emotie uit de emotiegroep Angst, waarschuwt je en zorgt ervoor dat je lichaam klaar is om een gevecht aan te gaan.

Maar als je ziet dat het paard de stal niet uit kan, en ook niet van plan was om aan te vallen, kun je je weer ontspannen. Dat je je eventjes een vaatdoek voelt komt doordat je een voorschotje hebt genomen op je nood-energievoorraad.

Energievreter

Dan is het een goed idee om te gaan zitten en je lichaam even tot rust te laten komen. Als dat niet zo snel lukt en je blijft je moe voelen, dan is er misschien meer aan de hand. Mogelijk is er een grotere hoeveelheid energie vrijgemaakt dan je voorradig had.

Dat is een signaal om je energiehuishouding onder de loep te nemen. Wat ook wel logisch is voor iemand die zegt liever niet te voelen. Je energiehuishouding wordt namelijk geregeld door emoties uit de emotiegroep Afkeer. Als je deze emoties stelselmatig negeert, ga je over je grenzen heen en doe je veel dingen die er nou eenmaal bijhoren of die nou eenmaal moeten. Dat vreet energie. Zo ben je snel door je noodvoorraad energie heen, want je put steeds uit je reservebatterij.

Opluchtend stromen

Ik vraag Lies stil te staan bij wat ze nu voelt in haar lichaam. Ze wordt ongemakkelijk en schuift wat heen en weer in haar stoel. Ik leg mijn hand op haar knie en zeg zachtjes: ‘Lies, probeer het heel eventjes toe te laten, al is het maar een seconde…’

Ze valt stil en barst in huilen uit. Ik laat haar tranen even hun zelfhelende werk doen en vraag dan of ze zich wil focussen op de sensaties in haar lichaam. Ze komt tot rust en zegt dat het voelt als een grote golf die omhoog komt en naar buiten afvloeit. ‘Eigenlijk voel ik me nu wel opgelucht,’ zegt ze lachend. Ze is verrast hoe snel het opkwam, maar vooral over hoe snel het weer wegtrok.

De 90 seconden regel

Ik vertel dat de meeste emoties zo snel komen en gaan. Sterker nog; een emotie wordt ervaren via de rechterhersenhelft en duurt maximaal 90 seconden, leren we van hersenspecialist Dr Jill Bolte Taylor. Wanneer een emotie langer duurt, dan komt dat door onze linkerhersenhelft, het analytische deel zich ermee bemoeit. Het deel dat redeneert en uitleg wil hebben over wat we voelen.

Het verhaal bij de emotie

Want wat gebeurt er nu als een emotie langer blijft hangen? Dan blijven we het verhaal bij die emotie rumineren. (Het steeds maar weer herhalen van een pijnlijke gedachte). Een emotie volgt namelijk altijd op een gedachte. De emotie schudt je wakker en geeft aan of dat wat je gedacht hebt, bij je past of niet. Of de emotie helpt je om terug in balans te komen, zoals bijvoorbeeld bij verdriet: het stromen van de tranen is het proces. De tranen brengen ons terug in balans.
Als wij steeds opnieuw het verhaal erbij herhalen, moet het verdriet steeds komen om ons weer in balans te brengen. Verdriet is eigenlijk een werkwoord: het is dan even aan het verdrieten in ons.

Hoe leer je voelen?

We spreken af dat Lies zich een paar keer per dag concentreert op haar lichaam met de vraag: Wat voel ik? Daar hoeft ze verder niets mee, alleen maar observeren. Daarmee traint ze haar hoofd om niet continu mee te gaan in de ‘gedachtenstroom’, zoals gebruikelijk is in onze maatschappij.

Laten stromen

‘En wat doe ik dan met de emoties die ik opmerk?’ vraagt Lies.
Ik leg uit: ‘Precies wat je net deed met die golf verdriet: Onthoudt dat het maximaal 90 seconden duurt. Laat het even toe om door je heen te stromen. En, let op: Blijf je concentreren op wat die emotie in je lichaam doet. Duik niet in je gedachten om te analyseren hoe die emotie er komt, waar hij vandaan komt, wiens schuld het is, enzovoort. Blijf in de positie van observator en je zult zien dat het een kwestie van seconden is, waarin de emotie voorbij drijft. Zo haal je de bezem door je binnenwereld: Alle emoties die mogen stromen, doven vanzelf uit.’ (Klik op het cijfer voor meer informatie 1 De emotie Angst waarschuwt je voor gevaar en wil je in veiligheid brengen. Onderzoek of het om een reëel of een irreëel gevaar gaat.
Betreft het reële angst: Breng jezelf in veiligheid door uit de situatie te stappen!
Gaat het om irreële angst (een aanval op onze persoonlijkheid kan ook reëel voelen, weet dan dat dit over identificatie gaat), parkeer dan de angst: Dank voor de waarschuwing! en ga over tot de orde van de dag.
)

Na een week

Een maand later neemt Lies op. Haar stem klinkt levendig door de telefoon: ‘Het valt niet mee om m’n weerstand op te geven, maar deze oefening is zó praktisch. Het lukt me steeds beter om m’n emoties te laten stromen. En het klopt echt, de meeste duren maar 10 seconden en poef, weg zijn ze. Bizar dat ik dat nooit eerder heb gedurfd. Ik wilde je even laten weten dat de vlakheid er nu wel af is. Maar ik bel eigenlijk over die energiehuishouding, daar ben ik zo nieuwsgierig naar. Doordat ik nu meer voel, valt het me op hoe hondsmoe ik vaak ben.’

Nieuwe afspraak

In deze sessie ging het over hoe je leert voelen zonder het verhaal in te duiken.
Nu Lies de smaak te pakken heeft en er weer wat kleur in haar leven komt, maken we een nieuwe afspraak. In de volgende sessie gaan we onderscheid maken in de emoties ze ervaart. Afhankelijk van wat zich dan aandient, gaan we dieper in op hoe haar emoties haar kunnen helpen leiding te geven aan haar leven. Ik kijk er naar uit.

Wil je ook leren voelen of heb je moeite met het toelaten van emoties? Boek een sessie of deel het, zo leren we van elkaar! 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.

2 Comments
Nic
Nic

Ja! Goeie tip! Wat ik niet helemaal snap is het volgende: je zegt helemaal de emotie te voelen (rechter hersenhelft) dat snap ik dan gaat de verkramping weg en voel ik alles weer ontspannen en stromen. Maar…ons is altijd geleerd om gevoelens te analyseren en erover te praten om te begrijpen waar het vandaan komt toch? Veel therapie vormen gebruiken ‘erover praten’ en herleiden naar waarom we doen wat we doen. Als ik je goed begrijp kan je dat dus gewoon overslaan? Klopt dat?

Henriette
Henriette

Ja dat is inderdaad een essentieel verschil met andere therapie- en coachvormen. Die werken vooral met het leren reguleren van emoties.
Bij emotiecoachen werken we altijd in het huidige moment. We hoeven het verleden niet op te rakelen (en daarmee de bijbehorende emoties op te roepen). Het verleden wordt keurig uitgespeeld in het nu en we kunnen het dus ook oplossen in het nu. We gebruiken het verhaal slechts om de emotie op te roepen. Daar kunnen we dan mee aan de slag.
Daarbij gaan we met EmotieCoachen een stap verder dan het reguleren van emoties. We geven inzicht in de werking en de functie van emoties. Begrijp je eenmaal wat de boodschap is, dan hoeven je emoties steeds minder hard te krampen omdat je ze eerder opmerkt en ernaar handelt. Praten over emoties is alleen functioneel om sommige overtuigingen te ontkrachten die je beperken.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is geworden.
Dank voor je goeie vraag!