Emoties leiden altijd naar je Zelf
Hoe word je gelukkig – zonder 17 zelfhulpboeken te lezen en mindful te mediteren?

‘Ik weet hoe ik gelukkig word’ zegt Fleur, ‘maar ik vergeet het steeds. Eckhart Tolle, Deepak Chopra, Krishnamurti, noem maar op, allemaal gelezen. Ik volg alle guru’s, heb elke week wel een of andere challenge over happiness, en het stomme is: hoe meer ik dat soort dingen doe, hoe meer ik mezelf verlies. Ik weet dat ermee op moet houden, maar ’t lukt me niet. Hoe stom is dat?!’

Oordeel: categorie Schuld/Schaamte

Met deze laatste zin veroordeelt Fleur zichzelf. Oordelen horen bij de categorie (1 Volgens de EmotieCoach-methode zijn al onze emoties onder te verdelen in 8 categorieën: Liefde, Angst, Vreugde, Afkeer, Verdriet, Boosheid, Verbazing en Schuld/Schaamte. Deze 8 emotie-groepen geven feedback op onze gedachten. Iedere emotie-groep heeft zijn eigen boodschap en die boodschap geeft aan of dat wat je zojuist dacht, wel klopt bij wie jij in essentie bent. Daarbij geldt: emoties geven altijd feedback op het nu.) Schuld/Schaamte. Deze emotie-groep gaat over overtuigingen. Het mooie daarvan is dat het een uitnodiging is om je oordelen en overtuigingen onder de loep te nemen.

Focus op het lichaam

Ik vraag aan Fleur hoe het voelt als ze dit oordeel over zichzelf uitspreekt. ‘Ja, niet goed, duh.’ Ik vraag of ze haar aandacht even naar dit gevoel kan brengen. Ze sluit haar ogen en zegt: ‘Ik weet het, dit is wat ik moet doen maar ik vergeet het steeds.’ Door steeds te blijven praten maakt ze geen contact met haar gevoel en blijft ze hangen op het mentale vlak. ‘Probeer je aandacht op je lichaam te houden. De rest is nu even niet belangrijk.’ zeg ik. Ze valt stil en houdt haar ogen gesloten. Na een paar seconden zie ik haar gezicht ontspannen. Ik vraag wat er gebeurt: ‘Het deed even heel pijn maar nu is het weg, ik kan er niet meer bij.’

Dat is precies wat emoties doen. Ze zijn als golven. Soms stormt het in ons, dan komen er grote golven, maar net als met de zee komt er altijd weer een moment van rust, kabbelende golfjes in de branding.

Controle versus zijn

Emoties zijn een momentopname. De golven gaan voorbij, vaak in luttele seconden. Duurt het langer, dan komt dat door onze geest. Onze intelligentie werkt niet voor ons, maar tegen ons, zegt Sadhguru, de Indiase wijsgeer. Hij geeft er het volgende voorbeeld bij: ‘We hebben honger. Er staat een bord eten voor ons op tafel. Op dat moment voelen we ons prima. Vervolgens ontstaat er een gesprek over het geluk dat we niet kunnen vinden en voelen we ons verdrietig. Terwijl we tijdens het eten volkomen gelukkig waren.’ Dat is hoe ons brein werkt: het wil controleren in plaats van zijn. Onze intelligentie is eigenlijk een stuk gereedschap wat ingezet kan worden op het uitvoeren een specifieke taak. Dit gereedschap wordt aangestuurd door wie we in werkelijkheid zijn. En daar gaat het mis: wij denken dat we dat stuk gereedschap zijn. Maar dat is slechts ons brein.

Functie van emoties

Wat is de rol van emoties hierin? Emoties hebben de functie om ons wakker te schudden en terug te brengen naar wie we in werkelijkheid zijn. Naar dat wat zo moeilijk te benoemen is, want: Ben je je gedachten? Of je lichaam? Dat wat je kunt observeren kan je niet zijn, zoals een oog zichzelf niet kan zien. Om iets te kunnen waarnemen moet er een object en een waarnemer zijn. Als je iets kunt zien moet het object zich dus buiten jou bevinden.

Sadhguru legt het als volgt uit: Als ik mijn hand opsteek, waar zie je die hand dan? Je wijst waarschijnlijk naar de hand. Maar nee, jouw ogen kijken. Het beeld van de hand vormt zich in jouw hoofd. Je neemt de hand dus waar in jou. Steek nu je eigen hand op en kijk ernaar, ben jij je hand? Ben jij dat lichaamsdeel? Dat kan niet, want je hand is buiten jou, je kunt hem waarnemen en dus kan jij je hand niet zijn. Als we deze redenering doortrekken is wie we in wezen zijn, niet aan te wijzen. Want ook je gedachten kun je observeren, dus je bent niet je gedachten.

Van zijn naar ego en terug

Terug naar Fleur. Ze zegt in het begin van de sessie: ‘Ik weet hoe ik gelukkig word maar ik vergeet het steeds.’ Fleur ‘hopt’ hier tussen twee lagen: Ik weet hoe ik gelukkig word komt vanuit haar werkelijke zijn, want daar is alle kennis voorhanden. Daar is alles goed en daar weten we, dat al onze ervaringen nuttige lessen zijn. Het 2e deel van haar zin, maar ik vergeet het steeds, komt vanuit de persoonlijkheidslaag. Dit is het deel wat liefst geen verantwoordelijkheid neemt, dat altijd een schuldige zoekt buiten zichzelf; het ego.

Dit ‘hoppen’ tussen zijnslaag en persoonlijkheidslaag doen we regelmatig: we switchen continue van zijn naar ego en weer terug. Een functioneel systeem, want het ego is je gereedschap om je ideeën in de wereld te zetten. De ideeën die je kreeg vanuit je -energetische- zijnslaag. Het helpt als je jezelf daarin kunt observeren: Welk deel van deze zin ga ik geloven, het eerste: Ik weet hoe ik gelukkig word of het tweede deel: maar ik vergeet het steeds.

Feedback op je gedachten

Je emoties helpen je daarbij: Die geven namelijk feedback op die gedachten. ‘Hoe voelt het eerste deel van je zin?’ vraag ik aan Fleur. Ze herhaalt de woorden en zegt dan dat het voelt als een warm golfje rond haar hart. ‘En het tweede deel van je zin?’ vraag ik. Ze antwoordt dat ze zich daar wat hulpeloos door voelt. Haar emoties geven duidelijke feedback op haar gedachten. Ze wijzen haar terug naar haar werkelijke zelf: het positieve gevoel komt uit de emotiegroep Liefde en geeft haar de boodschap dat deze gedachte klopt bij wie ze in essentie is, terwijl het hulpeloze gevoel (hoort bij emotiegroep Angst) haar duidelijk maakt dat deze gedachte niet bij haar past.

Van het pad af

Ik geef Fleur de oefening mee om haar gedachten te observeren en zorgvuldig te kiezen. Elke dag komen er zo’n 60.000 gedachten voorbij. Volkomen willekeurig. Aan ons de keus welke we eruit vissen en geloven. ‘Het vraagt enige wakkerheid om je daar bewust van te zijn, maar je emoties helpen je daar bij. Kies je uit die dagelijkse stroom een gedachte die niet bij je past, dan geven je emoties een verkrampende waarschuwing. Luister je daar niet naar, dan moeten je emoties je steeds opnieuw komen waarschuwen dat je van je pad afgaat.’

Fleur vindt het fijn dat ze een praktisch handvat meekrijgt: ‘Hier kan ik wat mee’. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze nu zelf gaat opmerken of het volgende zelfhulpboek haar positieve of negatieve emoties gaat opleveren. Wat een mooi systeem.

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.

3 Comments
Joke
Joke

Mooi hoe je dat verband legt tussen sadhguru en je cliënt!

jantine
jantine

Fijn emotiegids, het wordt me steeds een stukje duidelijker!

Henriette
Henriette

En daar word ik weer blij van 🙂 Dank je.