Voor meer rust én levenslust
Hoe word je gelukkig – zonder 17 zelfhulpboeken te lezen en mindful te mediteren?

Ik weet hoe ik gelukkig word, zegt Fleur, maar ik vergeet het steeds. Eckhart Tolle, Deepak Chopra, Krishnamurti, noem maar op, ik heb ze allemaal gelezen.
Ik volg alle guru’s, heb elke week wel een of andere challenge over gelukkig worden, en het stomme is: Hoe meer ik dat soort dingen doe, hoe meer ik mezelf verlies.
Ik weet dat ermee op moet houden, maar ’t lukt me niet. Hoe stom is dat?!

Oordeel

Met deze laatste zin veroordeelt Fleur zichzelf. Oordelen horen bij de emotiegroep Schuld/Schaamte (1 Volgens de EmotieCoach-methode zijn al onze emoties onder te verdelen in acht groepen: Liefde, Angst, Vreugde, Afkeer, Verdriet, Boosheid, Verbazing en Schuld/Schaamte. Deze emotiegroepen geven feedback op onze gedachten.
Iedere emotiegroep heeft zijn eigen boodschap en die boodschap geeft aan of dat wat je zojuist dacht, wel klopt bij wie jij in essentie bent.
Daarbij geldt dat emoties altijd feedback geven op huidige moment.
). Deze emotiegroep gaat over onze overtuigingen.

Het mooie daarvan, is dat het een uitnodiging is om je oordelen en overtuigingen onder de loep te nemen en te kijken of ze nog wel kloppen bij wie je bent.

Focus op het lichaam

Ik vraag aan Fleur hoe het voelt, als ze dit oordeel over zichzelf uitspreekt. Ja, niet goed, duh, zegt ze. Ik vraag of ze met haar aandacht even bij dit gevoel kan blijven.

Ze sluit haar ogen en zegt: Ik weet het, dit is wat ik moet doen maar ik vergeet het steeds. Doordat ze steeds blijft praten maakt ze geen contact met haar gevoel en blijft ze hangen op het mentale vlak.

Probeer je aandacht op je lichaam te houden. De rest is nu even niet belangrijk. zeg ik. Ze valt stil en houdt haar ogen stijf gesloten. Na een paar seconden zie ik haar gezicht ontspannen.

Ik vraag wat er gebeurt: Het deed even heel pijn, maar nu is het weg, ik kan er niet meer bij.

Dat is precies wat emoties doen. Het zijn golfjes van energie. Soms stormt het in ons, met grote golven. Maar net als de zee, komt er altijd weer een moment van rust, van kabbelende golfjes in de branding.

Controle versus zijn

Emoties zijn een momentopname. De golven gaan voorbij, vaak in luttele seconden. Duurt het langer, dan komt dat door onze geest.

Onze intelligentie werkt niet voor ons, maar tegen ons, zegt Sadhguru, de Indiase wijsgeer. Hij geeft er het volgende voorbeeld bij:

We hebben honger. Er staat een bord eten voor ons op tafel. Op dat moment voelen we ons prima.
Vervolgens ontstaat er een gesprek over het geluk dat we niet kunnen vinden en voelen we ons verdrietig. Terwijl we tijdens het eten volkomen gelukkig waren.

Dat is hoe ons brein werkt: Het wil controleren in plaats van zijn. Onze intelligentie is een stuk gereedschap wat je kan inzetten voor het uitvoeren een specifieke taak.

Ons brein wil controleren

in plaats van zijn

Dit gereedschap wordt aangestuurd door wie we in werkelijkheid zijn, ziel of innerlijk weten.

Waar het misgaat is dat wij denken dat we dat stuk gereedschap zijn, ons brein.

Functie van emoties

Wat is de rol van onze emoties hierbij?

Emoties hebben de functie om ons wakker te schudden en terug te brengen naar wie we in werkelijkheid zijn. Naar dát wat zo moeilijk te benoemen is, want als je niet je gedachten bent, wat ben je dan? Je lichaam?

Dat wat je kunt observeren kan je niet zijn, zoals een oog zichzelf niet kan zien. Om iets te kunnen waarnemen moet er een object en een waarnemer zijn. Als je iets kunt waarnemen moet het object zich dus buiten jou bevinden.

Wie ben je?

Sadhguru legt het als volgt uit: Als ik mijn hand opsteek, waar zie je die hand dan?

Je wijst waarschijnlijk naar de hand. Maar nee, jouw ogen zien. Het beeld van de hand vormt zich in jouw hoofd. Je neemt de hand dus waar in jou.

Steek nu je eigen hand op en kijk ernaar: Ben jij je hand? Ben jij dat lichaamsdeel?

De hand is buiten jou, je kunt hem waarnemen en dus kan jij je hand niet zijn.

Als we deze redenering doortrekken is wie we in wezen zijn, niet aan te wijzen. Want ook je gedachten kun je observeren, dus je bent niet je gedachten.

Van zijn naar ego en terug

Terug naar Fleur.

Ze zegt in het begin van de sessie: Ik weet hoe ik gelukkig word maar ik vergeet het steeds. Fleur ‘hopt’ hier tussen twee lagen: Ik weet hoe ik gelukkig word komt vanuit haar werkelijke zijn. Daar waar alle kennis voorhanden is. Daar is alles goed en daar weten we dat al onze ervaringen nuttige lessen zijn.

Het 2e deel van haar zin, (…) maar ik vergeet het steeds, komt vanuit de persoonlijkheidslaag. Dit is het deel wat het liefst geen verantwoordelijkheid neemt, dat altijd een schuldige zoekt buiten zichzelf; ons ego.

Dit hoppen tussen zijnslaag en persoonlijkheidslaag doen we regelmatig. We switchen continu van zijn naar ego en weer terug.

Een functioneel systeem want het ego is je gereedschap om je ideeën in de wereld te zetten. De ideeën die je kreeg vanuit je energetische zijnslaag.

Het helpt als je jezelf daarin kunt observeren: Welk deel van deze zin ga ik geloven? Het eerste: Ik weet hoe ik gelukkig word of het tweede deel: maar ik vergeet het steeds?

Feedback op je gedachten

Je emoties helpen je daarbij: Die geven namelijk feedback op die gedachten. Hoe voelt het eerste deel van je zin? vraag ik aan Fleur.

Ze herhaalt de woorden en zegt dat het voelt als een warm golfje rond haar hart. En het tweede deel dat je het steeds vergeet? vraag ik. Ze antwoordt dat ze zich daar wat hulpeloos bij voelt.

Haar emoties geven duidelijke feedback op haar gedachten. Ze wijzen haar terug naar haar werkelijke Zelf: Het positieve gevoel komt uit de emotiegroep Liefde en geeft haar de boodschap dat deze gedachte klopt bij wie ze in essentie is. Het hulpeloze gevoel, behorend bij emotiegroep Angst, maakt haar duidelijk dat deze gedachte niet bij haar past.

Van het pad af

Ik geef Fleur een oefening mee om haar gedachten te gaan observeren en zorgvuldig te kiezen.

Elke dag komen er zo’n 60.000 gedachten voorbij. Volkomen willekeurig. Aan ons de keus welke we eruit vissen en geloven.

Het vraagt enige wakkerheid om je daar bewust van te zijn maar je emoties helpen je daar bij. Kies je uit die dagelijkse stroom een gedachte die niet bij je past, dan geven je emoties een verkrampende waarschuwing. Luister je daar niet naar, dan moeten je emoties je steeds opnieuw komen waarschuwen dat je van je pad afgaat.

Handvat

Fleur is blij met dit praktische handvat: Hier kan ik wat mee. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze nu zelf gaat opmerken of het volgende zelfhulpboek haar positieve of negatieve emoties gaat opleveren.

Wat een fijne routeplanner in het leven.

Wil je dat ik met je meekijk om te oefenen hoe je je emoties kunt inzetten als routeplanner in het leven?

Klik op de groene knop en maak een afspraak.

Je bent van harte welkom.

Elke week zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
Elke zondag de EmotieGids. Bij je ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.

3 Comments
Joke
Joke

Mooi hoe je dat verband legt tussen sadhguru en je cliënt!

jantine
jantine

Fijn emotiegids, het wordt me steeds een stukje duidelijker!

Henriette
Henriette

En daar word ik weer blij van 🙂 Dank je.