Emoties leiden altijd naar je Zelf
Wil je je gelijk of wil je je geluk – en hoe dan?

Oh Lord
Help me to keep my big mouth shut
Until I know what I am talking about.

Frank Bettger

Deze spreuk plopt uit het niets omhoog in mijn gedachten. Hij hing vroeger bij ons thuis op het toilet, ingelijst als schilderijtje. De regels fascineerden me als jong meisje al. Waarom zou je dit nou inlijsten en ophangen? Dat hield me mijn hele leven bezig, tot zo’n 20 minuten geleden. Nee, das gekheid, maar het duurde echt vrij lang eer ik de kracht van deze boodschap kon duiden.

Manipulatie als slimme tactiek

Oude patronen slijpen er zo lekker in, dat we er meester in worden. Zo was manipulatie in ons ouderlijk huis een geaccepteerd middel om je zin door te drijven.
Wie de slimste argumenten aandroeg, kreeg het meeste voor elkaar én had gelijk. Gelijk krijgen betekende winnen en winnen was goed. En waar gewonnen wordt, zijn verliezers die zich natuurlijk niet lieten kisten.
Kijk, en daar hebben we meteen de kern van de dramadriehoek te pakken. Want, wil je je gelijk of wil je je geluk?

Kennis en waakzaamheid

Ondanks dat ik in theorie nu weet hoe ik uit deze manipulatievalkuil wegblijf, blijft het opletten geblazen. Een beetje kennis en wat waakzaamheid zijn de twee factoren die me daarvoor behoeden.

Goeroes

Die kennis krijgen we op allerlei manieren aangeboden. Kijk bijvoorbeeld naar Mo Gawdat, Eckhart Tolle, Sadhguru, Joe Dispenza, voor elk wat wils. Ik had ook graag wat vrouwen aan dit lijstje toegevoegd, maar dat bleek nog knap lastig. Wij hebben blijkbaar iets beters te doen. Of misschien toch: Words of wisdom van de serie Absolutely Fabulous.
(Ambitie om in dit vrouwelijke goeroegat in de markt te duiken? Dan heb je misschien iets aan deze handleiding :-))

Vera Helleman waagde een poging en was ook goed op weg, maar ze koos er uiteindelijk voor om haar non-dualistische wijsheid lekker aards via een bedrijf over de wereld uit te gieten. Lesgeven over emoties is misschien ook wel zinniger dan je leven als goeroe te slijten.

Nu en voelen

Kennis dus. Die komt simpelweg hier op neer:

1. Blijf in het nu

2. Voel wat er te voelen valt

Ja, makkelijk praten Henriette, denk je misschien bij jezelf. Say no more, ik geef je direct gelijk. Want hoe blijf je in het nu, als je die verjaarskalender ziet hangen met de naam van je moeder erop? Ons hoofd gaat er direct mee aan de haal: Ook dat nog, mama bijna jarig… Wat moeten we dit jaar nou weer? Vorig jaar werd het een groot drama… ik moet ’t ook altijd alleen doen… en waarvoor? ’t Is toch nooit goed

Stukje papier

Of misschien is je moeder al overleden en komen er andere gedachten bij je op? Hoe dan ook, het gaat mis op het moment dat je de realiteit uit het oog verliest: die verjaarskalender is namelijk niks anders dan papier met wat inkt. Je stapte vrolijk het toilet in, om er vervolgens chagrijnig of verdrietig uit te komen, vanwege een stukje papier met wat krabbels erop.

Wat is nu realiteit? Die reis in je hoofd, naar het verleden of de toekomst? Of dat stukje papier?

Keuze

Laten we dit nog iets verder uitpluizen: dat stuk papier haalt dus allerlei associaties bij je naar boven die wel degelijk heel realistisch overkomen, maar het in wezen niet zijn. Het blijft een stuk papier. Aan jou de keus of je je goeie humeur erdoor laat beïnvloeden of niet.

Ja duh, maar ik heb nu wel een brok in m’n keel…
Ik ben echt pissig over die verjaardag van vorig jaar.
De gedachten zijn misschien uit de lucht gegrepen, maar de emoties die ze oproepen spelen zich wel degelijk hier en nu af.

Hier en nu

Daarmee komen we bij punt 2: Voel wat er te voelen valt. De gedachte Vorig jaar werd het een groot drama roept mogelijk een emotie op (1Dat is tenslotte de functie van emoties: feedback geven op de gedachte die er zojuist aan vooraf ging. ). Deze emotie geeft aan of de gedachte klopt bij wie jij in essentie bent. Dikke kans dat het bij zo’n gedachte/overtuiging een verkrampende emotie is.

En bedenk je dan dat er dagelijks nog zo’n 59.999 andere gedachten voorbij komen. Je zou zeggen: kies lekker de leukste eruit en laat je humeur niet bederven, toch? Klinkt wat kort door de bocht, maar daar komt het in feite wel op neer.

Maar hoe dan?

Ga je dit principe oefenen, dan vraag je je misschien af: maar hoe dan? Nou… de bezem er doorheen! Je merkt misschien dat er overtuigingen opkomen die ooit functioneel waren, (Ik moet het ook altijd alleen doen) maar die nu niet meer bij je passen.

Dat heeft dan wat onderzoek nodig: klopt die overtuiging nog wel? Of kun je misschien hulp vragen en iemand mee laten denken? Mogelijk is het niet jouw rol om die verjaardag van je moeder te regelen en ontneem je iemand anders de kans om het te doen?

Er zijn veel mogelijkheden, te veel om hier te beschrijven. Maar over het algemeen kun je stellen dat een verkrampende emotie je laat weten dat je iets dacht, wat niet bij je past. Voel je je blij en geïnspireerd, dan zegt je systeem: Ja! Meer van dit!

Emoties doven uit

Zo gebruik je je emoties als indicator van wat bij jou past en wat niet. En wat betreft die bezem er doorheen: als je je aandacht puur op de emotie houdt, dan dooft ie vanzelf uit. Duurt maximaal 90 seconden, maar meestal is het veel korter. Wel even opletten dat je je focus op het lichaam houdt 😉

Merk je dat de emotie langer duurt, dan is je aandacht waarschijnlijk weer naar je gedachten geglipt. Dan heb je mogelijk een nieuwe gedachte uit die soep gevist, die niet bij je past.

Gelijk of geluk?

In de praktijk komt het voor mij hierop neer: niet ventileren, afreageren, manipuleren of anderszins voeden van mijn innerlijke drama queen én betweter.
Oh lord, help me to keep my big mouth shut
Until I know what I am talking about

Oftewel: Wil ik mijn gelijk of wil ik mijn geluk?
Eérst de focus op die krampende emotie in mijn lichaam en dan pas reageren. Tien van de tien keer voelt dat prettiger.

Oefen je hier wel eens mee en kom je er niet uit? Je bent van harte welkom om een afspraak te maken, dan kijk ik even met je mee. In zo’n gesprek fileren we samen een situatie uit je leven, zodat je leert hoe je deze techniek toepast en ermee werkt. Daarbij vertaal ik de boodschap van je emoties in de context van je verhaal.

Controle

Als je je emoties op deze manier leert ‘lezen’ en gebruiken, dan geeft dat veel rust, ruimte en ontspanning. En grappig genoeg ook controle, je bent namelijk geen prooi meer van je emoties.
Probeer maar, falen kan niet.

Wil je de boodschap van je emoties leren gebruiken, maar liever zelf aan de slag? Bestel dan De Emotie Encyclopedie met de betekenis van zo’n 350 emoties.

Stuur een mailtje naar de EmotieGids met ‘Ja ik wil de Emotie Encyclopedie’. Je kunt het ook bij Bol bestellen. Doe je dat via deze link dan ontvang ik een klein percentage en heb je het morgen in huis. De prijs blijft gelijk. Dankjewel!

Elke week een nieuw artikel in je mailbox? Abonneer je dan rechtsboven op de EmotieGids. Lekker positief en duurzamer dan de krant.

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.