Voor innerlijke rust én levenslust
Wil je je gelijk of wil je je geluk – en hoe dan?

Oh Lord
Help me to keep my big mouth shut
Until I know what I am talking about.

Frank Bettger

Deze spreuk plopt uit het niets omhoog in mijn gedachten. Hij hing vroeger bij ons thuis op het toilet, ingelijst als schilderijtje. De regels fascineerden me al vanaf dat ik kon lezen.

Waarom zou je deze woorden nou inlijsten en aan de muur hangen? Het duurde een kwart eeuw eer ik de kracht van de boodschap kon duiden.

Manipulatie als slimme tactiek

Patronen uit het ouderlijk huis slijpen er goed in bij kinderen. Zo goed dat we er meester in worden. Neem bijvoorbeeld manipulatie. Dat was bij ons thuis een geaccepteerd middel om je zin door te drijven.

Wie de slimste argumenten aandroeg, kreeg het meeste voor elkaar én had gelijk. Gelijk krijgen betekende winnen, en winnen was goed.

Waar gewonnen wordt, zijn verliezers en die moesten dan weer getroost worden.

Et voila, de klassieke dramadriehoek, met een dader, een slachtoffer en een redder. Pas veel later leerde ik: wil je je gelijk of wil je je geluk?

Kennis en waakzaamheid

Ondanks dat ik nu in theorie weet hoe ik uit deze manipulatie-valkuil wegblijf, blijft het opletten geblazen. Twee factoren helpen daarbij: kennis en waakzaamheid.

Guru

Die kennis krijgen we op allerlei manieren aangeboden. Kijk bijvoorbeeld naar guru’s als Mo Gawdat, Eckhart Tolle, Sadhguru of Joe Dispenza. Of deze Words of wisdom. Voor ieder wat wils.

Ik had graag meer vrouwen aan dit lijstje toegevoegd, maar das nog knap lastig. Wij vrouwen hebben blijkbaar iets beters te doen 😉 (1 Heb je ambitie om in dit vrouwelijke guru-gat in de markt te duiken? Dan heb je misschien iets aan deze handleiding 🙂 )

Nu en voelen

Kennis dus. Simpel gezegd komt het hier op neer:

1. Blijf in het nu

2. Voel wat er te voelen valt

Ja, jij hebt makkelijk praten EmotieGids, denk je misschien. Say no more, ik geef je direct gelijk. Want hoe blijf je in het nu, als je de naam van je moeder ziet staan op de verjaarskalender en het is bijna weer zover?

Ons hoofd gaat er direct mee aan de haal: Ooh nee, mama bijna jarig… Wat moeten we dit jaar nou weer? Vorig jaar was een drama… Ik moest alles alleen doen en niks was goed

Stukje papier

Wat er ook naar boven komt, het gaat mis op het moment dat je de realiteit uit het oog verliest: Tenslotte is die verjaarskalender niks anders dan een vel papier met wat inkt.

Je stapte vrolijk het toilet binnen en komt er chagrijnig of verdrietig weer uit, vanwege een stukje papier met wat krabbels erop.

Wat is nu realiteit? Die reis in je hoofd naar het verleden of de toekomst? Of dat stukje papier?

Keuze

Laten we dit nog iets verder uitpluizen: dat stuk papier haalt dus allerlei associaties bij je naar boven. Die gedachten komen wel degelijk realistisch over, maar ze zijn het niet want let’s face it: Je zit hier en nu met je billen op de koude bril. Aan jou de keus of je je goeie humeur laat bederven door een stukkie papier, of niet.

Ja duh, maar ik heb nu wel een knoop in m’n maag…
Ik ben echt nog pissig over die verjaardag van vorig jaar.
True. Die gedachte is misschien uit de lucht gegrepen, maar de emoties die dit oproept spelen zich wel degelijk af in het hier en nu.

Hier en nu

Daarmee belanden we bij punt 2: Voel wat er te voelen valt.

De gedachte Vorig jaar werd het een drama roept een emotie op. Emoties zijn feedback op je gedachten. Een emotie geeft aan of de gedachte klopt bij wie jij in essentie bent.

Dikke kans dat de feedback over een drama-verjaardag een verkrampende emotie is.

Bedenk je daarbij dat er per dag nog zo’n 59.999 andere gedachten voorbij komen, zou ik zeggen: Pik de leukste ertussen uit en laat je humeur niet bederven. Klinkt kort door de bocht, maar daar komt het in feite wel op neer.

Maar hoe dan?

Ga je dit principe oefenen, dan vraag je je natuurlijk af: Maar hoe dan?

Nou… pak de bezem en trek die door die bovenkamer!

Als je je gedachten gaat observeren, dan merk je dat er overtuigingen opkomen die ooit functioneel waren, zoals deze: Ik moet altijd alles alleen doen… maar past die gedacht nog wel bij wie je vandaag de dag bent?

Dat heeft onderzoek nodig: Klopt het dat ik altijd alles alleen moet doen? Misschien kan ik om hulp vragen en iemand mee laten helpen? Misschien hoef ik die verjaardag van mams helemaal niet te organiseren? Mogelijk ontneem je zelfs iemand anders de kans die het wel leuk vindt?

Er zijn veel oplossingen mogelijk, te veel om hier te beschrijven. Maar in het algemeen kun je stellen dat een verkrampende emotie je laat weten dat je iets dacht wat niet bij je past. En voel je je blij en geïnspireerd, dan zegt je systeem: Ja! Meer van dit!

Emoties doven uit

Zo gebruik je je emoties als indicator van wat bij jou past en wat niet.

En wat betreft die bezem door je gedachten: Als je je aandacht puur op de emotie houdt, dan dooft ie vanzelf uit. Duurt maximaal 90 seconden, maar meestal is het veel korter. Wel even opletten dat je je focus op je lichaam houdt 😉

Duurt de emotie langer? Dan is je aandacht waarschijnlijk weer naar je gedachten geglipt en heb je een nieuwe gedachte uit de soep gevist. Met weer een emotie als feedback op die gedachte.

Gelijk of geluk?

Oh lord, help me to keep my big mouth shut
Until I know what I am talking about

Oftewel, wil ik mijn gelijk of wil ik mijn geluk?
Eérst die verkrampende emotie in mijn lichaam bekijken en dan pas reageren. Voelt tien van de tien keer beter.

Oefen je hier wel eens mee en kom je er niet uit? Je bent van harte welkom om een afspraak te maken, dan kijk ik met je mee.

In zo’n gesprek leer ik je hoe je deze techniek toepast en ermee werkt. Daarbij vertaal ik de boodschap van jouw specifieke emoties in de context van je verhaal.

Controle

Als je je emoties op deze manier leert ‘lezen’ en gebruiken, dan geeft dat rust, ruimte en ontspanning. En, grappig genoeg, ook controle. Je voelt je geen prooi meer van je emoties. Je leert je innerlijke emotionele gids gebruiken zoals het bedoeld is.

Liever zelf aan de slag? Bestel dan De Emotie Encyclopedie met uitleg en de betekenis van zo’n 350 emoties.

Stuur een mailtje naar de EmotieGids met ‘Ja ik wil de Emotie Encyclopedie’.

Je kunt het boek ook bij Bol bestellen. Doe je dat via deze link dan ontvang ik een klein percentage en heb je het morgen in huis. De prijs blijft gelijk. Dankjewel!

Regelmatig zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
De EmotieGids bij je ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van eventuele mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven, maar de namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoachsessie® voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 • 21211086.

Leave A Comment