Emoties leiden altijd naar je Zelf
Hoe emoties je in de realiteit houden – zelfs als je uit de groepsapp van je besties wilt stappen

Vandaag had ik een lekkere trigger te pakken: Op de groepsapp van de vriendinnenclub proberen we een datum te prikken om elkaar te ontmoeten. Over en weer worden wat voorstellen gedaan. En dan lijkt het erop dat we beet hebben. Het wachten is op de laatste twee om het uitje rond te krijgen.

Werkende mensen

Ik zet de namen van die twee in de groepsapp met de vraag of ze ook op die datum kunnen. Een van de anderen reageert: Dat zijn mensen die werken. Raar he. Ik lees de boodschap en voel direct m’n bloed sneller stromen en mijn gedachten met me aan de haal gaan:
Hoezo raar? Wat bedoelt ze daar nou mee? Ik sta driftig op en loop onwillekeurig wat rondjes. Binnen een paar seconden kolkt het in mn hoofd: Ze heeft er geen idee van hoe hard ik werk. Ik werk potdorie 40 uur in de week. Meer zelfs!

De uitweg

Ik voel me steeds onrustiger worden en tegelijkertijd denk ik: Keep cool. Ja maar hoe dan?? Terug naar je lichaam. Oh ja, aandacht op het lichaam, dat is de uitweg. Het denken maakt dat ik in rondjes blijf draaien. Bijna letterlijk merk ik, want ik sta nu voor de derde keer bij de stoel waar ik net uit opsprong.

Focus op het lichaam

Terug naar het lichaam dus. Ik merk op dat m’n hart bonst. Ik heb sterk de neiging om iets te doen, maakt niet uit wat, dus ik loop naar boven en prop wat vuile was in de machine. Mijn hart bonst nog steeds flink. Mijn gedachten worden iets rustiger nu ik mijn aandacht uit alle macht bij mijn bewegende lichaam probeer te houden.

Als de wasmachine draait besluit ik een rondje te gaan lopen. Even naar buiten voor een frisse neus. Dat helpt, de gedachtenstroom droogt enigszins op als ik me blijf concentreren op mijn bewegende lijf en zintuigen. Het maakt mijn hoofd ook weer rustig.

Emoties als feedback

Thuis pak ik m’n mobiel en lees de appjes nog eens door. Ik zie dat ik er tussendoor eentje gemist heb. Ze reageerde niet op mij maar op iemand anders. Totaal andere context dus. Ook nu reageren mijn emoties direct: ik moet lachen om mijn opgefokte reactie en voel me opgelucht. (Klik voor meer info op het 1-tje 1Opluchting hoort bij de categorie Angst. Ik was verstrikt geraakt in een negatieve gedachtekolk van angstgedachten: Straks valt de boel uit elkaar… wordt het zo’n vrouwenclub waarbij we elkaar onderhuidse steken gaan geven… En-zo-voorts.
Echter, een van de natuurwetten zegt: Wij zijn allen één. Als je emoties uit de emotiegroep Angst ervaart, ga je uit verbinding met jezelf. Er is dan sprake van jij én een vijandige buitenwereld. De remedie is: blijf in verbinding met jezelf door de focus op je lichaam te houden. Het probleem is niet je emoties, het probleem is de gedachte die er aan vooraf ging. Je emoties zijn daar slechts feedback op en geven je informatie over die gedachte: past dit bij wie je in essentie bent, of niet?
)

Negatieve gedachten

Het blijft me verrassen hoe snel mijn gedachten met me aan de haal gaan door het lezen van zo’n simpel appje: in een milli-seconde kwam er een stroom aan negativiteit op gang waarbij de ene ellendige gedachte de andere opriep. En van kwaad tot erger. Het blijft oefenen om steeds te kijken naar wat je emoties daarover te zeggen hebben.

Je emoties geven namelijk feedback op je gedachten. Ze ‘dwingen’ je min of meer je aandacht te richten op je lichaam en houden je daarmee in het hier en nu, in de realiteit. Hoe eerder je ernaar luistert, hoe minder energie je verliest met het onderdrukken ervan. En daarmee hoeven ze minder hard te krampen.

Wil je weten van welke emoties je op dit moment in je leven het meest kunt leren? Doe deze emotietest. Je krijgt dan een korte beschrijving van je levensthema. Mocht je daarover in gesprek willen, dan ben je van harte welkom om contact met me op te nemen.

Herkenbaar? Vertel! Ik hoor ’t graag.

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 2121 1086.