Voor innerlijke rust én levenslust
Hoe emoties je in de realiteit houden – zelfs als je uit de groepsapp van je besties wilt stappen

Vandaag realiseer ik me weer hoe emoties je in de realiteit houden – zelfs als je uit de groepsapp van je maten wilt stappen.

Ik heb een lekkere trigger te pakken: Op de groepsapp van de vriendinnenclub proberen we een datum te prikken om elkaar te ontmoeten.

Over en weer worden wat voorstellen gedaan. En dan lijkt het erop dat we beet hebben.

Het wachten is op de laatste twee om het uitje rond te krijgen.

Werkende mensen

Ik vraag de laatste twee of ze ook op die datum kunnen.

Een van de anderen reageert met: Dat zijn mensen die werken. Raar he.

Ik lees de boodschap nog ’s en voel dat m’n bloed sneller gaat stromen. Mijn gedachten gaan met me aan de haal: Hoezo raar? Wat bedoelt ze daar nou mee?

Driftig sta ik op en loop onwillekeurig wat rondjes. Binnen een paar seconden kolkt het in mn hoofd: Bedoelt ze nou dat ik niet werk? Ze heeft geen idee! Ik werk potdorie veertig uur in de week, als ’t niet meer is!

De uitweg

Ik voel me steeds onrustiger worden en tegelijkertijd denk ik: Keep cool. Ja… hoe dan??

Terug naar je lichaam. Oh ja, aandacht op het lichaam, dat is de uitweg.

Het denken maakt, dat ik in rondjes blijf draaien. Zelfs bijna letterlijk, want ik sta nu voor de derde keer bij de stoel waar ik net uit opsprong.

Focus op het lichaam

Terug naar het lichaam.

Mijn hart bonst. Ik wil iets doen, maakt niet uit wat, dus ik ren de trap op en prop wat vuile was in de machine.

Mijn hart bonst nog steeds flink. Mijn gedachten worden rustiger nu ik mijn aandacht uit alle macht bij mijn bewegende lichaam probeer te houden.

Geen aandacht aan dat verhaal besteden… Langzamerhand lukt het me om mijn lichaam te voelen en te volgen in wat het doet.

Buiten

Als de wasmachine draait, besluit ik een rondje te gaan lopen. Even naar buiten voor een frisse neus.

Dat helpt, de stroom van gedachten droogt op als ik me blijf concentreren op mijn bewegende lijf en zintuigen. Het wordt weer rustig in mijn hoofd.

Emoties als feedback

Weer thuis pak ik mijn mobiel en lees de appjes nog eens. Ik zie dat ik er eentje tussendoor gemist heb.

Ze reageerde niet op mij, maar op een ander berichtje. Totaal andere context dus.

Ook nu reageren mijn emoties direct: Ik moet lachen om mijn opgefokte reactie en voel me opgelucht. (Klik voor meer info op het 1-tje 1Opluchting hoort bij de categorie Angst. Ik was verstrikt geraakt in een negatieve gedachtekolk van angstgedachten: Straks valt de boel uit elkaar… wordt het zo’n vrouwenclub waarbij we elkaar onderhuidse steken geven… En-zo-voorts.

Echter, een van de natuurwetten zegt: Wij zijn allen één. Als je emoties uit de emotiegroep Angst ervaart, ga je uit verbinding met jezelf. Er is dan sprake van jij én een vijandige buitenwereld.

De remedie is: blijf in verbinding met jezelf door je aandacht op je lichaam te houden. Het probleem is niet je emoties, het probleem is de gedachte die er aan vooraf ging. Je emoties zijn daar slechts feedback op en geven je informatie over die gedachte: Past dit bij wie je in essentie bent, of niet?
)

Negatieve gedachten

Het blijft me verrassen hoe snel mijn gedachten met me aan de haal gaan door het lezen van zo’n simpel appje. In een milli-seconde kwam er een stroom aan negativiteit op gang waarbij de ene ellendige gedachte de andere opriep.

En van kwaad tot erger.

Het is oefenen om steeds te kijken naar wat je emoties als feedback geven op die gedachten.

Hier en nu

Emoties dwingen je min of meer om je aandacht op je lichaam te richten. Daarmee houden ze je dus in het hier en nu. In de realiteit.

Hoe eerder je naar je emoties luistert, hoe minder energie je verliest met het onderdrukken ervan.

Bijkomend voordeel: het wordt direct rustiger van binnen. En je emoties hoeven niet meer zo hard te krampen. Winst.

Wil je weten van welke emoties je op dit moment in je leven het meest kunt leren? Doe deze emotietest. Dan ontvang je tevens een korte beschrijving van je levensthema.

Heb je behoefte aan een gesprek over je uitslag? Je bent van harte welkom om contact met me op te nemen via de groene knop.

Of maak direct een afspraak met de gele knop.

Weet je welkom

Elke week zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
Elke zondag de EmotieGids. Bij je ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 2121 1086.