Voor innerlijke rust én levenslust
Help! Een blanco hoofd. En wat heeft dat met angst te maken?

Waarom ben ik soms zo vergeetachtig?

Ik vraag Jeanette om een voorbeeld. Nou, ik merk dat mijn hoofd soms zomaar leeg is...

In EmotieCoaching gebruiken we emoties als boodschappers van de ziel. Deze vorm van coaching is vrij nieuw, vandaar dit artikel over hoe een EmotieCoach-consult in zijn werk gaat.

Leest u gezellig mee?

Kletspraatje

Jeanette, een frisse jonge vrouw van begin dertig, heeft een afspraak met de EmotieGids gemaakt om over haar werk te praten. Ze heeft het gevoel dat ze meer haar mannetje moet staan.

Ze weet dat ze veel te bieden heeft, dus professioneel gezien loopt het prima. Haar onzekere gevoel komt vooral tot uiting in het sociale aspect van haar werk; bijvoorbeeld bij een kletsje bij de koffiemachine of de gezamenlijke lunch.

Help! Een blanco hoofd

Laatst stond mijn projectleider ineens naast m’n bureau. Hij vroeg iets heel normaals. Maar ik voelde dat ik rood werd en mijn hoofd op blanco ging.
Ik kon echt niets verzinnen om te antwoorden. Toen ie weg was, ontdooide ik weer en kwamen er tien dingen bij me op die ik had kunnen zeggen… Hopeloos.

Jeanette legt gedetailleerd uit wat zich in haar afspeelt. Ik check voor de zekerheid nog even haar emoties. Ze vertelt dat ze angstig werd, wat ze al voelde opkomen toen ie aan kwam lopen. En daarmee ging haar hoofd op blanco.

Angst

De emotie angst maakt dat je overschakelt van ontspanning, het parasympathische deel, naar vechten/vluchten/bevriezen, het sympathische deel van je autonome zenuwstelsel.

Dat is een voordeel als je lichamelijk wordt aangevallen. En voor een aanval op je identiteit krijgt je zenuwstelsel ook deze impuls tot omschakelen.

Het gevolg is dat een deel van je hersenen zich uitschakelt. Je kunt letterlijk niet meer nadenken, vandaar dat blanco hoofd.

En dat niet alleen, ook je empathische vermogen werkt niet meer: Het herkennen van emoties bij je medemens ligt precies op dat deel en valt dus ook weg.

Opmerken

Dat is in sociaal verkeer best onhandig. Anders had je misschien opgemerkt dat de projectleider bij je bureau alleen voor de aardigheid een praatje kwam maken en vriendelijk naar je lachte. Of misschien had je wel gezien dat hij ook nerveus was en zoekende naar woorden.

Vandaar dat we de angst willen opmerken. Dan kun je deze emotie bedanken en checken op realiteit: Ja, ik heb je gevoeld angst maar ik ga er even niet in mee, want de boel is veilig hier: Ik voel de bureaustoel onder mijn kont, mijn voeten plat op de grond en de projectleider komt alleen een praatje maken… Check. Veilig.

Aandacht verleggen

Je zou zeggen dat dit té simpel is, maar door de situatie te beoordelen op veiligheid en je aandacht te verleggen naar je lichaam, stap je in de rol van waarnemer. Daardoor word je niet overgenomen door de emotie.

Het tweede voordeel van het opmerken van wat er in je lichaam gebeurt, is dat je daarmee automatisch in verbinding bent met de ander. Das een natuurwet.

Natuurwet nummer één:
In verbinding met jezelf,
is in verbinding met de ander

En als je verbonden bent met elkaar, dan zie je, en voel je, dat de ander misschien wel zijn best doet om jou op je gemak te stellen. Dan merk je op dat hij misschien ook wat verlegen staat te draaien, en zoekt naar een onderwerp om over te praten.

Omschakelen

Dit lukt natuurlijk niet altijd zo makkelijk. Dat is een kwestie van oefenen. Steeds vaker merk je dan op wanneer je omschakelt van je ontspannen deel van het zenuwstelsel, naar het vecht/vlucht/bevriezende deel en andersom.

Meestal hebben we een ‘voorkeur’ voor een van deze drie toestanden: Bevriezen, dat noemen sommigen ‘eruit’ vliegen, vechten of wegvluchten.

Dit proces verloopt volkomen willekeurig, dus voorkeur is niet het juiste woord. Toch heb je er wel enige invloed op. Je uitweg ligt in het opmerken van die omschakeling.

Door het observeren van je lichaam, zul je steeds sneller dit omschakelen van je zenuwstelsel herkennen.

Lichaam

Als je jezelf hoort snauwen, je vindt jezelf terug op het toilet of je reageert op standje automatische piloot, dan is dat een signaal om jezelf in veiligheid te brengen en de verbinding met jezelf te herstellen.

Dit kun je doen door jezelf uit de situatie te halen. Dan zal je automatisch weer herstellen. Dat is hoe ons systeem werkt. Kom je niet makkelijk terug ‘in jezelf’, wrijf dan even flink over je armen of benen. Voel de tinteling in je huid.

Check in bij je lichaam. Merk op wat daar gebeurt. Daar ben je in verbinding.

Dat is goed voor jezelf. En… verrassing! Dat is ook goed voor je omgeving.

Probeer zo vaak mogelijk even contact te maken met je lichaam en te voelen wat daar speelt. Daar vind je antwoorden. Handel je daarnaar, dan wordt je een zuivere spiegel voor elkaar.

Zo leren en ontwikkelen we onszelf het snelst. En … we blijven in verbinding.

Dat is vandaag de dag broodnodig.

EmotieCoaching is gebaseerd op non-dualisme. Dat wil zeggen dat we de natuurwetten als uitgangspunt nemen.

Ben je de verbinding kwijt, met jezelf of anderen? Klik op de groene knop en maak een afspraak in de online agenda.
Of stuur een mailtje naar henriette@emotiegids.nl.

Weet je welkom

Elke week zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
Elke zondag de EmotieGids. Bij je ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.