Voor innerlijke rust én levenslust
Wat is voelen? En wat heeft dat met angst te maken?

Van je hoofd naar je hart zakken.
Vertrouw maar op je intuïtie.
Luister naar je gevoel.’
Dat wéét je… ja… gewoon… vanuit innerlijk weten.

Wollige termen.

Zo stond ik erin. Stond, ja.

Tis nog steeds klef en wollig, maar nu begrijp ik wat ermee bedoeld wordt.

Emotiegroep Angst

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Angst was my middle name. En als de emotiegroep Angst lekker op stoom is, kun je niet voelen.

In emotiecoaching werken we met acht emotiegroepen: Liefde, Boosheid, Afkeer, Verbazing, Schuld/Schaamte, Verdriet, Vreugde en Angst.

Die laatste, Angst, is mijn expertise. Voortkomend vanuit eigen ervaring, zal het geen toeval zijn dat de EmotieGids mensen aantrekt waarbij emotiegroep Angst vaak actief is.

Dat zou ik een paar jaar geleden nooit gezegd hebben. Simpelweg omdat ik angst niet herkende als angst.

Ik was zelden bang.

Onherkenbaar

Ik ben bijvoorbeeld nooit weggelopen voor een engerd in een donker steegje en als kind stak ik vaak als enige mijn vinger op in de klas als ik iets niet begreep. Om later in de pauze te horen dat de rest dat niet durfde. Waar ik dan weer geen bal van snapte: Daarvoor stáát die leraar er toch?!

Ik wil maar zeggen, ik was geen angstig vogeltje in de strikte zin van het woord.

Maar termen als Dat wéét je in je hart of, Dat vóel je toch, zeiden me niks. Voelen? Geitewollensokken-gedoe. Als ik mijn hand op mijn hart legde, dan voelde ik het kloppen en daarmee was de kous af.

Wat is voelen?

Ik herinner me dat een vriendin me vertelde over haar intuïtie, ook al zo’n woord, en dat ze zei: Ik fietste de stoep af, terwijl ik vóelde dat ik dat niet moest doen en ja hoor! Daar lag ik, met fiets en al over de weg!

Ik vond dat ergerlijk; alsof zij in de toekomst kon kijken, wat ik natuurlijk niet kon. En geheid dat ik in de week daarna, steeds als ik de stoep af fietste, dacht: Oeh, voorzichtig! Twijfelachtig gevolgd door: Spreekt daar nou mijn intuïtie?!

Doodvermoeiend.

Ik viel gelukkig nooit van mijn fiets. Wel kwamen er andere dingen des levens voorbij: Een gedwongen verhuizing, een sterfgeval en een opleiding. En daarmee keerde het tij wat betreft dat wollige voelen.

Overleven

Tegenwoordig begrijp ik wat men bedoelt met innerlijk weten of hoe het voelt als je hart beroerd wordt.

En nu is alles anders.

Ik weet nog steeds hoe mijn oude fabrieksstand ‘voelde’. Tussen aanhalingstekens want juist dat voelen, daar ontbrak het aan. Ik stond continu in de overlevingsstand, oftewel het stadium freeze uit de drie-eenheid fight, flight en freeze. Vechten, vluchten en bevriezen.

Wat was er aan de hand?

Als er gevaar dreigt wordt emotiegroep Angst in ons actief. Deze groep emoties geeft signalen af als waakzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel, maar ook achterdocht en paniek.

Afhankelijk van waar je je op die emotie-ladder bevindt, schakelt ons zenuwstelsel over naar vechten, vluchten of bevriezen. Er ontketent zich een ketting van processen om lichaam en geest hiervoor klaar te maken.

Terug naar ontspanning

Ondanks het hedendaagse gebrek aan gevaarlijke tijgers werkt dit proces nog hetzelfde als in de oertijd. Honger, dorst en zelfs gedachten kunnen deze omschakeling van het zenuwstelsel teweeg te brengen.

Een simpele gedachte als: Misschien val ik wel kan genoeg zijn om emotiegroep Angst actief te maken.

In feite schakelt ons zenuwstelsel tientallen keren per dag om van ontspanning naar spanning. Dat is geen enkel probleem áls je de terugkoppeling naar ontspanning ook weer maakt en niet blijft hangen in de stand fight, flight, freeze.

In die stand kun je namelijk niet voelen. Precies dat wordt uitgeschakeld als het zenuwstelsel niet is teruggeveerd naar ontspanning.

Een oeroud systeem, dat overlevingsinstinct, maar nog steeds actief. Overactief in veel gevallen.

Wat is er nodig?

Wat is er dan nodig?

Allereerst: Merk het op. Hoe je dat doet? Met een piepkleine oefening: Observeer je lichaam.

Stap 1: Haal jezelf uit de onveilige situatie – daarmee luister je naar de waarschuwing van je emotie en kan die zijn boodschap afgeven en uitdoven.

Stap 2: Observeer je lichaam.

Stap 1 is noodzakelijk. Pas als je weer veilig bent, kan je autonome zenuwstelsel terugschakelen naar ontspanning en herstel. Dan kun je weer voelen.

Stap 2 is een kwestie van vaak doen. Steeds een paar seconden en gaandeweg zul je meer en meer gaan onderscheiden wat er in je lichaam gebeurt.

En dan wordt het leuk! En spannend! Magisch! Leerzaam. Bevrijdend. Diep vervullend. Verbindend. Verhelderend. En meer, overvloedig meer. ’t Is net de natuur 😉

Superbrein

Ja, emotiegids, je kletst lekker, maar hoe pakken we dat nou aan?

Even wat uitleg: Angstige mensen zijn mentale mensen. Vaak razendsnelle denkers. Geef dat superbrein daarom een taak!

’t Liefst iets waardoor je weer gaat opmerken dat je niet alleen hoofd en gedachten bent, maar dat je je ook weer bewust wordt van je lichaam. Vandaar het observeren van het lichaam.

Zo kom je terug in verbinding met jezelf. Zo leer je voelen dat er meer gaande is tussen hemel en aarde, tussen hoofd en hart. En waar verbinding is, is geen angst want het is het een óf het ander. Verbinding is emotiegroep Liefde. Afscheiding is de emotiegroep Angst.

Waar verbinding is, bestaat geen angst

Als angst eenmaal zijn boodschap heeft kunnen afgeven kun je gaan beoordelen of deze angst reëel was of irreëel. Leuk, een spelletje om je brein bezig te houden.

Oefenen

Voelen vergt wel een beetje oefening en tijd. De schroefjes en moertjes van je gestel hebben misschien lang vastgezeten.

Wees daarom lief en geduldig met jezelf. Angstige mensen zijn vaak erg streng voor zichzelf, juist omdat ze niet goed kunnen voelen wat een impact dat eigenlijk op ze heeft.

Zie het als een druppeltje olie om de boel lekker door te smeren. Niks mis met een beetje wolligheid in deze 😉

De beloning is groots.

Wil je een keer samen oefenen?

Je bent van harte welkom. Je kunt een afspraak maken via de groene knop of stuur me een mailtje met de oranje knop.

Weet je welkom bij de EmotieGids

EmotieCoaching is gebaseerd op non-dualisme. Ik werk met de natuurwetten als uitgangspunt.

Regelmatig zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
De EmotieGids bij je ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.

Leave A Comment