Voor innerlijke rust én levenslust
Wat is voelen? En wat heeft dat met angst te maken?

Van je hoofd naar je hart zakken.
Vertrouw maar op je intuïtie.
Luister naar je gevoel.’
Ja dat wéét je gewoon.

Wollige termen, zo stond ik erin. Stond, ja.

’t Is niet minder klef en wollig, maar ik begrijp nu wel wat ermee bedoeld wordt.

Emotiegroep Angst

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Angst was my middle name. En als de emotiegroep Angst lekker op stoom is, kún je niet voelen.

In emotiecoaching werken we met acht emotiegroepen: Liefde, Boosheid, Afkeer, Verbazing, Schuld/Schaamte, Verdriet, Vreugde en Angst.

Die laatste, Angst, is mijn expertise. Voortkomend vanuit eigen ervaring, zal het geen toeval zijn dat de EmotieGids mensen aantrekt waarbij emotiegroep Angst vaak actief is.

Dat zou ik een paar jaar geleden niet gezegd hebben. Simpelweg omdat ik angst niet herkende als angst. Ik was zelden bang.

Onherkenbaar

Ik liep bijvoorbeeld geen straatje om voor een engerd in een donker steegje en als kind stak ik vaak als enige mijn vinger op in de klas als ik iets niet begreep. Om later in de pauze te horen dat de rest dat niet durfde. Waar ik dan weer geen bal van snapte: Daarvoor stáát die leraar er toch?!

Ik wil maar zeggen, ik was geen angstig vogeltje in de strikte zin van het woord.

Maar termen als Dat wéét je in je hart of Dat vóel je toch, zeiden me niks. Voelen? Geitewollensokken-gedoe. Als ik mijn hand op mijn hart legde voelde ik daar iets kloppen en daarmee was de kous af.

Wat is voelen?

Ik herinner me dat een vriendin mij vertelde over haar intuïtie, ook al zo’n woord, en dat ze zei: Ik fietste de stoep af, terwijl ik wíst dat ik dat niet moest doen en daar lag ik, met fiets en al over de weg!

Ik vond dat ergerlijk want hoezo wist ze dat? En geheid dat ik in de week erna, steeds als ik de stoep af fietste dacht: Oeh, voorzichtig! Twijfelachtig gevolgd door: Spreekt daar nou mijn intuïtie?!

Doodvermoeiend.

Ik viel gelukkig nooit van mijn fiets. Wel kwamen er andere dingen des levens voorbij: Verhuizingen, een sterfgeval, een paar trainingen, opleidingen, retraites.. En daarmee keerde het tij wat betreft dat wollige voelen.

Overleven

Tegenwoordig begrijp ik wat er bedoeld wordt met innerlijk weten, of hoe het voelt als je hart beroerd wordt.

En nu is alles anders.

Ik weet nog goed hoe mijn oude fabrieksstand ‘voelde’. Tussen aanhalingstekens want juist dat voelen, daar ontbrak het aan. Ik stond continu in de overlevingsstand, oftewel het stadium freeze uit de drie-eenheid fight, flight en freeze. Vechten, vluchten en bevriezen.

Wat was er aan de hand?

Als er gevaar dreigt wordt emotiegroep Angst actief. Bij deze groep horen emoties als waakzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel, maar ook achterdocht en paniek.

Afhankelijk van waar je je op die emotie-ladder bevindt, schakelt het zenuwstelsel om naar vechten, vluchten of bevriezen. Er ontketent zich een reeks van processen om lichaam en geest klaar te maken voor de strijd.

Terug naar ontspanning

Ondanks het hedendaagse gebrek aan loslopende tijgers werkt dit proces nog steeds zo als in de oertijd. Honger, dorst en zelfs gedachten kunnen de omschakeling van het zenuwstelsel van ontspanning naar gespannen teweegbrengen.

Een simpele gedachte als: Misschien val ik wel, kan genoeg zijn om emotiegroep Angst actief te maken.

In feite schakelt het zenuwstelsel tientallen keren per dag om, van ontspanning naar spanning. Dat is geen enkel probleem áls je de terugkoppeling naar ontspanning ook weer maakt, en niet blijft hangen in standje fight, flight, freeze.

Het probleem met deze overlevingsstand is dat je niet kunt voelen. Precies dat wordt uitgeschakeld als het zenuwstelsel niet terug veert naar ontspanning.

Een effectief oeroud systeem dat nog steeds functioneert als bescherming. Maar in veel gevallen gaat het niet zo soepel met de terugkoppeling naar ontspanning.

Wat is er nodig?

Wat is er dan nodig?

Allereerst: Merk het op.
Hoe doe je dat? Met een piepkleine oefening: Observeer je lichaam.

Stap 1: Haal jezelf uit de onveilige situatie – daarmee luister je naar de waarschuwing van de emotie en kan die uitdoven.

Stap 2: Observeer je lichaam.

Stap 1 is noodzakelijk. Pas als je je weer veilig voelt, kan het autonome zenuwstelsel terugschakelen naar ontspanning en herstel en kun je weer voelen.

Stap 2, het observeren van je lichaam is een kwestie van vaak doen, steeds een paar seconden. Gaandeweg zul je meer en meer gaan onderscheiden wat er in je lichaam gebeurt.

En dan wordt het leuk! En spannend! Magisch! Leerzaam. Bevrijdend. Diep vervullend. Verbindend. Verhelderend. En meer, overvloedig meer. ’t Is net de natuur 😉

Superbrein

Ja, emotiegids, je kletst lekker, maar hoe pakken we dat nou aan?

Even wat uitleg: Angstige mensen zijn mentale mensen en vaak razendsnelle denkers. Geef dat superbrein daarom een taak!

’t Liefst iets waardoor je merkt dat je niet alleen hoofd en gedachten bent, maar ook een lichaam hebt. Vandaar, gebruik die sterke mind om je lichaam te observeren.

In het nu met de focus op je lijf kom je terug in verbinding met jezelf en kun je voelen dat er meer gaande is tussen hemel en aarde, tussen hoofd en hart, dan het brein kan bevatten. En… waar verbinding is, is geen angst want het is óf het een, óf het ander.

Verbinding is emotiegroep Liefde. Afscheiding is emotiegroep Angst.

Waar verbinding is, heeft angst geen kans

Als angst eenmaal zijn boodschap heeft kunnen afgeven, kun je gaan beoordelen of deze angst reëel was of irreëel. Leuk, een spelletje om je brein bezig te houden.

Oefenen

Leren voelen vergt wel een beetje oefening en tijd. De schroefjes en moertjes van je gestel hebben misschien lang vastgezeten.

Wees daarom lief en geduldig met jezelf. Angstige mensen zijn vaak erg streng voor zichzelf, juist omdat ze niet goed kunnen voelen wat een impact dat eigenlijk op ze heeft. Zie de zachtheid als een druppeltje olie om de boel door te smeren. Niks mis met een beetje wolligheid in deze 😉

De beloning is groots, kan ik je verzekeren.

Wil je een keer samen oefenen?

Je bent van harte welkom. Je kunt een afspraak maken via de groene knop of stuur me een mailtje met de oranje knop.

Weet je welkom bij de EmotieGids

EmotieCoaching is gebaseerd op non-dualisme.
Ik werk met de natuurwetten als uitgangspunt.

Regelmatig zo’n artikel in je mailbox? Laat dan je email achter.
De EmotieGids bij je ontbijt.
Lekker positief en duurzamer dan de krant. 

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.

Leave A Comment