Emoties leiden altijd naar je Zelf
Hoe je emoties je helpen beslissen – zelfs over de doos van Veronique Prins

Had ik je al ’s verteld hoe emoties je helpen met beslissen? Gisteren spaarde ik 1500 euro uit door terug te komen op een besluit. Het ging om een witte doos met satijnen strik. Ze stonden hoog opgestapeld op het podium bij business-coach Veronique Prins. Erin een werkboek voor een online-cursus met ongetwijfeld fantastische informatie over hoe je binnen 90 dagen een succes van je bedrijf maakt.

Succesvolle massage

Succes is aantrekkelijk dus ik wilde die doos. Ik voel me een succes en dat is al bijna meer dan ik kan dragen. Maar tips kan ik in dit stadium van mijn kleine imperium nog prima gebruiken. Uiteraard checkte ik mijn emoties alvorens een besluit te nemen. Ik werd al anderhalve dag gemasseerd over de impact van je bedrijfsnaam (nul) en de ideale klant (jijzelf). En masseren kon mevrouw Prins prima, dus ik was om.

De aanschaf

Hoe emoties je helpen beslissen

Al voor ik de doos in handen kreeg, verheugde ik me al over de inhoud. Ik had even bij mijn buurvrouw gegluurd die ‘m al gekocht had. Het zou fantastisch worden. Met een groep ondernemers konden we ons drie maanden virtueel aan elkaar optrekken. We kregen er een knisperend werkboek bij met lege invulschema’s (love it!) en oefeningen. We zouden van elkaar leren en Veronique zou regelmatig lives doen met meer tips dan we konden implementeren.
Hell yeah, nou en of ik die doos wil!

Mijn enthousiasme ging bijna met me aan de haal. Een duidelijk signaal dat dit de juiste afslag is. (Klik op het cijfertje voor meer info 1 Enthousiasme hoort bij de emotiegroep Vreugde. Deze emotiegroep vraagt je om dit te volgen en expressie te geven aan je vreugde.) Om vijf uur zou de training aflopen en zou ik het begeerde succes aanschaffen.

Potentiele klanten

In de pauze ervoor kreeg ik een idee. Als ik nou eens de net geleerde tip Refereer aan de pijn van je klant, meteen toepaste? In de zaal stond een flip-over waarop we als publiek konden connecten. Ik dacht, geheel in de stijl van deze training: 120 vrouwen in de zaal, dat zijn 30 potentiële klanten, dus laat ik een poging wagen. Vanuit mijn expertise als EmotieCoach zocht ik een bruggetje tussen de pijn van deze potentiële klant en haar emoties.

Nog vragen?

Na enig nadenken kwam ik op het volgende. Ik schreef met rode letters op de flip-over: Wel of niet die doos van Veronique aanschaffen? Laat je emoties het antwoord geven! Gevolgd door mijn emailadres. Wat het resultaat ook zou zijn, het viel op. En zichtbaarheid lijkt mij de essentie van marketing, dus dit was goed.

Het laatste deel van de training begon, nog even opletten geblazen, Prins is een energiebom van jewelste. Ik schreef de punt van m’n fineliner aan flarden, tot het einde daar was: Zijn er nog vragen? Ik keek opzij naar de omhoogstekende vingers en mijn oog viel op de flip-over.

Angst

Ik zag dat mijn briljante tekst met een dikke stift was doorgehaald. Huh? Wie zou dat nou …? Haha, dat kan alleen maar Veronique zijn… Naaa, da kan nie. Zou ‘t?
Mijn hand ging de lucht in, ik móest het weten. De laatste vraag was voor mij. ‘Ik zie dat m’n oproep is doorgestreept, Veronique, ik denk door jou. Mag ik vragen waarom?’

‘Ja, dat was ik. Het is namelijk míjn event en ik wil niet dat mensen op hun emoties beslissen. Ik wil dat ze de cursus kopen uit angst om niet succesvol te worden. Of omdat ze denken dat ik ze kan helpen! Of omdat ze bang zijn dat het ze anders niet lukt!’ Het was iets van deze strekking, ik kan het niet woordelijk terughalen.

Verwarring

Ik hoorde het woord angst en zag Veronique over het podium stuiven, haar naaldhakken prikkend in het tapijt. Ik raakte even in verwarring. Verwarring hoort bij de emotiegroep Verbazing: verwarring bestaat alleen mentaal. Ons hoofd krijgt informatie en wil begrijpen. Ons hart kent echter geen verwarring. Door het overactieve hoofd is er even geen communicatie mogelijk met het hart. En dan is het moeilijk kiezen.

Emoties helpen je met beslissen

Ik moest het even opzoeken, de bekende blinde vlek is ook mij niet vreemd. In mijn lijfboek de Emotie Encyclopedie lees ik verder (2 Vera Helleman heeft 350 emoties en hun boodschap beschreven in de Emotie Encyclopedie. Van elke emotie lees je de energetische beweging, de boodschap, en wat je ermee kunt. Je kunt de Emotie Encyclopedie (hardcover, 35 eu) bij de EmotieGids bestellen, ik ontvang dan een klein percentage. Stuur me een mailtje met je adresgegevens, en ik verzend het dezelfde dag. Liever via Bol? Klik hier ): ‘Keuzes worden nooit gemaakt met het hoofd. Het hoofd dient om mogelijkheden te bedenken en focus te zetten, maar jij kiest en jij bent hart. Keuzes waar je oprecht ‘ja’ bij voelt, zijn die ideeën die matchen met jouw diepere intenties en die resoneren met jouw essentiële energie en huidige ontwikkeling. Een keuze maken is als twee tandwielen die ineens in elkaar passen, waarbij jij Ja! voelt. Bij verwarring is die communicatie weg.

Zo helpen emoties je juist met beslissen. Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die zich net twee dagen enorm voor je heeft uitgesloofd en een zaal vol potentiële klanten op zich heeft wachten. Zo iemand zit niet te wachten op antwoord. Lost case.

Vrijheid

Maar op dat moment wist ik zeker dat de doos niet aan mij besteed was. Niet omdat Prins zo duidelijk stelling nam, maar omdat ik hiermee een keuze zou maken voor een wereld die ik achter me heb gelaten. Onze maatschappij draait op mentaal en daar worden we ziek van.

Ik koos op dat moment voor vrijheid. Door niet voor marketingwetten te kiezen volgens stappenplan zus en invulschema zo, maar door de grillen van mijn unieke essentie te volgen. Door mijn weg te vinden via mijn vreugde en conform mijn essentie te groeien.

Geen marketeer die mij dat pad kan wijzen. Ik kan het zelf niet eens uittekenen. Het ontvouwt zich simpelweg, van moment tot moment. Aan mij de ultieme taak om te luisteren naar mijn emoties en me te laten verrassen door mijn unieke zelf.

En… hatza! 1500 Euro in the pocket. Dat is flinke meevaller voor de kleine ondernemer. Zo snel verdiend, daar kan geen Prins tegenop 🙂

Herken je de boodschap van verwarring? Helpen jouw emoties je ook met beslissen? Laat je horen in de reacties!


De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 2121 1086.

3 Comments
Kitty Kilian
Kitty Kilian

PS Iets niet uitgeven is uiteraard niet hetzelfde als iets verdienen, maar vooruit 😉

Kitty Kilian
Kitty Kilian

Mooi stuk, zeg. En je hebt groot gelijk. Ik wil die hektiek ook niet. Ik kon je net niet vinden op Twitter en zelfs niet op Linkedin. Dat zegt wel genoeg over je keuzes. Eerlijk gezegd: petje af.

Henriette
Henriette

Dank voor je compliment Kitty. Hartstikke waardevol van jou als schrijfspecialist!

Je PS is een tekenend voorbeeld wat betreft EmotieCoaching: Inderdaad, geld niet uitgeven is niet hetzelfde als iets verdienen. Maar voel voor de gein eens het verschil tussen beide stellingen. Voor mij geldt dat het eerste (‘Joepi! 1500 verdiend!’) me dikke pret geeft, terwijl het tweede (‘Geld niet uitgeven is niet hetzelfde als verdienen’) me een beetje bedrukt. Beiden zijn waar.

Ervan uitgaande dat er per dag zo’n 60.000 totaal willekeurige gedachten voorbijkomen en we zelf kunnen kiezen wélke gedachten we uit die soep vissen en voor waar aannemen… dan kies ik liever de gedachte waar ik blij van word: Joepi! 1500 verdiend! 😉