Emoties leiden altijd naar je Zelf
Emoties vormen je werkelijkheid… of is het andersom?

Zou het zo kunnen zijn dat we onze werkelijkheid beïnvloeden via onze emoties? Of is het andersom? Dat als we vreugde voelen, we steeds meer vreugde om ons heen zien? En hoe krijg je dan zoveel mogelijk vreugdevolle emoties?

Voorbode van de lesdag

Een voorbeeld: Toen ik de EmotieCoach-opleiding bij Vera Helleman volgde, behandelde ze steeds een emotiegroep per lesdag. Stond de module Angst op de agenda, dan ontstonden er allerlei angstige situaties in de week ervoor. Ik herinner me dat ik in die tijd overmatig bezorgd was over mijn zoon en dat ik akelige angstscenario’s in mijn hoofd haalde.

Dit ging het hele lesjaar zo door: Lesdag Boosheid? Ruzie, ergernis en strijdlust in de voorafgaande week. Toen de groep Afkeer op het programma stond had ik nergens zin in, was ik snel overprikkeld en aartslui. (Klik op het cijfer voor meer info over de emotiegroepen1 Onze emoties zijn in te delen in acht groepen. Alle emoties vallen onder een van deze groepen. Elke emotiegroep heeft een bepaalde boodschap en vertelt ons wat er op procesniveau speelt. Door die emoties te vertalen begrijp je meer van bijvoorbeeld steeds terugkerende patronen in je leven, waar je maar niet los van lijkt te komen. In een sessie helpt de EmotieCoach je deze boodschap vertalen. ) Hetzelfde gebeurde bij mijn medestudenten.

Patroon

Ik assisteerde laatst bij de module Angst van Vera. En zowaar, weer hetzelfde patroon: In de week voor de module maakte ik me ernstig zorgen over iemand in mijn omgeving die dreigde te ontsporen. En aanstaande woensdag staat de module Vreugde op het programma. Wat gebeurde er de afgelopen week? Die bekende staat weer op zijn pootjes en we hebben zojuist een reis naar Australië geboekt.

Is dit nou toeval? Of zou het werkelijk zo zijn dat we onze werkelijkheid creëren aan de hand van hoe we ons voelen? Het zo-binnen-zo-buiten principe?

Prisma van creatie

Ik pak het prisma van creatie er weer eens bij. Dit beschrijft hoe we onze werkelijkheid naar aanleiding van onze emoties creëren. Er komen dagelijks zo’n 80.000 gedachten voorbij, volkomen willekeurig en de meesten onzinnig. Onze emoties geven feedback op de gedachte die we hieruit kiezen en die we voor waarheid aannemen.

Feedback

En dan gebeurt er het volgende: De ene gedachte die je uit die soep van 80.000 andere vist, wordt een overtuiging. Daarop volgt een emotie, als feedback op die overtuiging. Dus, als ik kies voor de gedachte om naar Australië te gaan en ik voel vreugde, dan weet ik dat het een goed idee is om tickets te gaan boeken. De volgende gedachte die ik uit die oersoep oppik: Dan mis ik de tweede module van mijn TRE-opleiding, roept geen emotie op. Ik voel geen vreugde en geen kramp, dit voelt neutraal. Hm, oke.

Onrust

Of wacht even… de volgende gedachte komt alweer op: Dan moet ik waarschijnlijk weer van voren af aan beginnen met die modules, als ik straks terugkom… En hatsjee, daar plopt een emotie omhoog: onrust. (Voor meer info over deze emotie, klik op het cijfer 2 Deze emotie hoort bij emotiegroep Angst. Deze gedachte roept de volgende alweer op: Dan moet ik vast de eerste module van TRE herhalen én opnieuw betalen, terwijl de reis naar Australië al zo duur is.
Angst is vaak gebaseerd op irreëele gedachten. Wat kan helpen, is dan meer informatie vergaren. Ik besluit de organisatie van de opleiding een mailtje te sturen en te vragen of ik de tweede module misschien later kan volgen.
Nu heb ik de keus: blijf ik hangen in de angstgedachte, die meer ellendige gedachten aantrekt of parkeer ik ‘m en wacht ik even af wat er aan antwoord op mijn mail terugkomt? Dit vraagt weliswaar om enige discipline (niet aan denken, wordt aan gewerkt) maar het voelt direct rustiger.
)

Het is aan ons, hoe we ons leven vormgeven. Kiezen we voor de vreugdevolle gedachten, dan ontvouwt zich het pad dat past bij wie we in essentie zijn. Kiezen we voor gedachten die niet bij ons passen, dan geeft ons systeem direct feedback in de vorm van een krampende emotie.

Hersenvernauwing

Uiteraard gaat dit denkproces razendsnel en is het in stressvolle tijden soms heel lastig om dit te ontrafelen. Vooral ook omdat stress ons sympathische zenuwstelsel ‘aan’ zet: standje Fight/Flight. En laat dit er nou net voor zorgen dat de cortex, je verstand, wordt uitgeschakeld. Das heel handig als je je brandt. Zo hoef je niet te bedenken wat je gaat doen. Je trekt direct je hand weg. Sterker nog, je brein wordt even uitgeschakeld en je handelt puur instinctief.

Freeze

Veiligheid is dan numero uno, anders blijf je in die Fight/Flightmodus hangen totdat je systeem het signaal ‘veilig’ krijgt. Krijgt het dat niet, dan blijf je repeterend dwangmatig gedrag herhalen, zonder dat je koppie meewerkt. En dat schijnt voor zo’n 70% van de mensen het geval te zijn, dus hé… er valt hier iets te winnen, jongens en meisjes.

Verbinding

Hoe komen we nu in die staat van veiligheid, zodat we over onze ratio blijven beschikken? Het is dan zaak om bij de eerste signalen van angst de verbinding met jezelf te herstellen. (Klik op het cijfer voor voorbeelden van angstgedachten3Denk bijvoorbeeld aan: je onder druk gezet voelen, kwetsbaar, onbestemd, op je hoede, aarzelend, etc. Wil je de hele ladder van Angst bekijken? Bestel dan de Emotie Encyclopedie door me een mailtje te sturen met je adresgegevens. Is de betaling voldaan, dan verzend ik het dezelfde dag nog. Liever via Bol? Klik hier.)

Hoe kom je in verbinding met jezelf? Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt je concentreren op je zintuigen: Wat zie ik om me heen? Wat hoor ik? Of, als je steviger middelen nodig hebt: wrijf lekker stevig over je benen. Sommige mensen gebruiken liever hun ademhaling: Adem in… adem uit… Volg de adem met je aandacht. Dit zijn methoden om uit de loop van je gedachtenstroom te komen door je aandacht te verleggen naar je lichaam.

Observator

Door de verbinding met jezelf te herstellen, stap je in de positie van observator. Daardoor stap je uit de emotie en kun je ernaar kijken. Je bent de emotie niet meer, je observeert de emotie. Dat voelt heel anders, probeer maar eens.

Zorgvuldig kiezen

Het antwoord op de vraag of mijn werkelijkheid door mijn emoties beïnvloed wordt is ja, duidelijke zaak. Maar andersom, dat emoties mijn werkelijkheid kunnen beïnvloeden en zelfs vormen als je ernaar luistert, is voor mij ook een duidelijke ja. Want is het nu zo dat mijn focus zich op vreugde richt vanwege dit thema van de aankomende lesdag? En dat ik daardoor vreugde aantrek in mijn werkelijkheid?

Mijn ervaring geeft me steeds vaker signalen dat het inderdaad zo werkt. Zaak om mijn gedachten -nog vaker- zorgvuldig te kiezen. Just in case 🙂

Wat denk je? Eerlijk zeggen. Ik begrijp dat niet iedereen dezelfde ervaring zal hebben. Evengoed wens ik je veel fijne gedachten toe!

Wil je weten van welke emoties je op dit moment in je leven het meest kunt leren? Doe deze uitgebreide emotietest van Vera Helleman. Dan ontvang je een beschrijving van je levensthema en je meest dominante emotie-groepen.
Wil je meer weten over de uitslag, dan ben je van harte welkom om een afspraak met me te maken. Mail je uitslag naar henriette@emotiegids.nl of stuur een appje.

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.