Emoties leiden altijd naar je Zelf
Emoties vormen je werkelijkheid… of is het andersom?

Zou het zo kunnen zijn dat we onze werkelijkheid beïnvloeden via onze emoties? Of is het andersom? Dat als we vreugde voelen, we steeds meer vreugde om ons heen zien? En hoe krijg je dan zoveel mogelijk vreugdevolle emoties?

Voorbode van de lesdag

Een voorbeeld: Toen ik de EmotieCoach-opleiding bij Vera Helleman volgde, behandelde ze steeds een emotiegroep per lesdag. Stond de module Angst op de agenda, dan ontstonden er allerlei angstige situaties in de week ervoor. Ik herinner me dat ik in die tijd overmatig bezorgd was over mijn zoon en dat ik akelige angstscenario’s in mijn hoofd haalde.

Dit ging het hele lesjaar zo door: Lesdag Boosheid? Ruzie, ergernis en strijdlust in de voorafgaande week. Toen de groep Afkeer op het programma stond had ik nergens zin in, was ik snel overprikkeld en aartslui. Klik op het cijfer voor meer info over de emotiegroepen (1 Onze emoties zijn in te delen in acht groepen. Alle emoties vallen onder een van deze groepen.
Elke emotiegroep heeft een bepaalde boodschap en vertelt ons wat er op procesniveau speelt. Door die emoties te vertalen begrijp je meer van bijvoorbeeld steeds terugkerende patronen in je leven. In een sessie helpt de EmotieCoach je om deze boodschappen vertalen, tot je het zelf kunt.
) Hetzelfde gebeurde bij mijn medestudenten.

Patroon

Ik assisteerde laatst bij de module Angst van Vera. En zowaar, weer hetzelfde patroon: In de week voor de module maakte ik me ernstig zorgen over een bekende uit mijn omgeving.

Aanstaande woensdag staat de module Vreugde op het programma. Wat gebeurde er de afgelopen week? Die bekende staat weer op zijn pootjes en we hebben zojuist een reis naar Australië geboekt.

Is dit nou toeval? Of zou het werkelijk zo zijn dat we onze werkelijkheid creëren aan de hand van hoe we ons voelen? Het zo-binnen-zo-buiten principe?

Prisma van creatie

Ik pak het prisma van creatie er weer eens bij. Dit beschrijft hoe we onze werkelijkheid naar aanleiding van onze emoties creëren. Er komen dagelijks zo’n 80.000 gedachten voorbij, volkomen willekeurig en de meesten onzinnig. Onze emoties geven feedback op de gedachte die we hieruit kiezen en die we voor waarheid aannemen.

Feedback

En dan gebeurt er het volgende: Die ene gedachte die je uit die soep van 80.000 vist, wordt een overtuiging. Daarop volgt een emotie, als feedback op die overtuiging.

Dus, als ik kies voor de gedachte om naar Australië te gaan en ik voel vreugde, dan weet ik dat het een goed idee is om tickets te gaan boeken. De volgende gedachte die ik uit die oersoep oppik: Dan mis ik de tweede module van mijn TRE-opleiding, roept geen emotie op. Ik voel geen vreugde en geen kramp, dit voelt neutraal. Hm, oke.

Onrust

Of wacht even… de volgende gedachte komt alweer op: Dan moet ik waarschijnlijk weer van voren af aan beginnen met die modules, als ik straks terugkom… En hatsjee, daar plopt een emotie omhoog: onrust. Voor meer info over deze emotie, klik op het cijfer (2 Onrust hoort bij emotiegroep Angst. Deze gedachte roept de volgende alweer op: Dan moet ik vast de eerste module van TRE herhalen én opnieuw betalen, terwijl de reis naar Australië al zo duur is.
Angst is vaak gebaseerd op irreëele gedachten. Wat dan kan helpen, is meer informatie vergaren. Ik besluit de organisatie van de TRE-opleiding een mailtje te sturen en te vragen of ik die module misschien later kan volgen.

Nu heb ik de keus: blijf ik hangen in de angstgedachte, die meer ellendige gedachten aantrekt of parkeer ik ‘m en wacht ik even af wat er aan antwoord op mijn mail terugkomt? Dit vraagt weliswaar om enige discipline (niet aan denken, wordt aan gewerkt) maar het voelt direct rustiger.

Update: Ik ontving een mail van de organisatie dat ik later mocht inhaken en meedoen met de module II van de volgende ronde.
)

Het is aan ons, hoe we ons leven vormgeven. Volgen we de vreugdevolle gedachten, dan ontvouwt zich het pad dat past bij wie we in essentie zijn. Kiezen we voor gedachten die niet bij ons passen, dan geeft ons systeem direct feedback in de vorm van een verkrampende emotie.

Hersenvernauwing

Uiteraard gaat dit denkproces razendsnel en is het in stressvolle tijden soms heel lastig om dit te ontrafelen. Vooral ook omdat stress ons sympathische zenuwstelsel ‘aan’ zet in standje Fight/Flight/Freeze.

Laat dit er nou net voor zorgen dat de cortex, je verstand, wordt uitgeschakeld. Das heel handig als je je brandt. Zo hoef je niet te bedenken wat je gaat doen. Nee, je trekt direct je hand weg. Sterker nog, je brein wordt zelfs even uitgeschakeld en je handelt puur instinctief.

Freeze

Veiligheid is dan numero uno, anders blijf je in die Fight/Flight/Freeze-modus hangen totdat je systeem het signaal ‘veilig’ krijgt. Krijgt het dat niet, dan blijf je repeterend dwangmatig gedrag herhalen, zonder dat je koppie meewerkt.

Dat schijnt voor zo’n 70% van de mensen het geval te zijn, dus hé… er valt hier iets te winnen, jongens en meisjes.

Verbinding

Hoe komen we nu in die staat van veiligheid, zodat we over onze ratio blijven beschikken? Het is dan zaak om bij de eerste signalen van angst de verbinding met jezelf te herstellen. Klik op het cijfer voor meer info (3Denk bijvoorbeeld aan signalen als je onder druk gezet voelen, kwetsbaar, onbestemd, op je hoede, aarzelend, etc.
Dat zijn een paar emoties die horen bij de emotiegroep Angst.
Wil je de hele ladder van Angst bekijken? Bestel dan de Emotie Encyclopedie door me een mailtje te sturen met je adresgegevens. Is de betaling voldaan, dan verzend ik de hardcover nog dezelfde dag.
Liever via Bol? Klik dan hier.
)

Hoe kom je in verbinding met jezelf? Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt je concentreren op je zintuigen: Wat zie ik om me heen? Wat hoor ik, ruik ik? Of, als je steviger middelen nodig hebt: Wat voel ik? Terwijl je lekker stevig over je benen wrijft.

Sommige mensen gebruiken liever hun ademhaling: Adem in… Adem uit… Volg de loop van je adem met je aandacht. Dit zijn methoden om uit de loop van je gedachtenstroom te komen, door je aandacht te verleggen naar je lichaam.

Observator

Door de verbinding met jezelf te herstellen, stap je in de positie van observator. Daardoor stap je uit de emotie en kun je ernaar kijken. Je bent de emotie niet meer, je observeert de emotie. Dat voelt heel anders, probeer maar eens.

Zorgvuldig kiezen

Het antwoord op de vraag of mijn werkelijkheid door mijn emoties beïnvloed wordt is ja. Duidelijke zaak.
Maar andersom, dat emoties de werkelijkheid kunnen beïnvloeden en zelfs vormen, als je naar ze luistert, is voor mij ook een duidelijke ja.

Want is het nu zo dat mijn focus zich op vreugde richt vanwege dit thema van de aankomende lesdag? En dat ik daardoor vreugde aantrek in mijn werkelijkheid?

Mijn ervaring geeft me steeds vaker signalen dat dat inderdaad zo werkt. Het is dus zaak om mijn gedachten -nog vaker- zorgvuldig te kiezen. Just in case 🙂

Wat denk jij? Eerlijk zeggen 😉 Misschien ervaar jij het heel anders. Hoe dan ook wens ik je veel fijne gedachten toe!

Wil je weten van welke emoties je op dit moment in je leven het meest kunt leren? Doe dan deze uitgebreide emotietest van Vera Helleman van het EmotieExpertiseCentrum. Na de test ontvang je bij de uitslag een beschrijving van je levensthema en je meest dominante emotie-groepen.

Wil je meer uitleg over deze emotiegroepen en je uitslag samen doornemen? Dan ben je van harte welkom om een afspraak met me te maken.

Weet je welkom.

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.