Voor meer rust én levenslust
Emoties vormen je werkelijkheid… of is het andersom?

Zou het zo kunnen zijn dat we onze werkelijkheid beïnvloeden met onze emoties? Dat als we vreugde voelen, we steeds meer vreugde om ons heen zien? En hoe krijg je dan zoveel mogelijk vreugdevolle emoties?

Voorbode van de lesdag

Een voorbeeld: Toen ik de EmotieCoach-opleiding volgde, behandelde ze steeds een emotiegroep per lesdag. Stond de module Angst op de agenda, dan ontstonden er allerlei angstige situaties in de week ervoor: Ik was overmatig bezorgd over mijn zoon en haalde allerlei akelige angstscenario’s in mijn hoofd.

Dit ging het hele lesjaar zo door: Lesdag Boosheid? Dan gaf de voorafgaande week ruzie, ergernis en strijdlust. Toen de groep Afkeer op het programma stond had ik nergens zin in, was ik snel overprikkeld en aartslui. Klik op het cijfer voor meer info over de emotiegroepen (1 Onze emoties zijn in te delen in acht groepen. Alle emoties vallen onder een van deze groepen.
Elke emotiegroep heeft een bepaalde boodschap en vertelt je wat er op procesniveau bij je speelt. Als je de boodschap van je emoties begrijpt, snap je bijvoorbeeld ook meer van terugkerende patronen in je leven.
In een sessie helpt de EmotieCoach je om deze boodschappen vertalen, tot je het zelf kunt.
) Hetzelfde gebeurde bij mijn medestudenten.

Patroon

Zo assisteerde ik laatst bij de module Angst. En zowaar hetzelfde patroon; in de week ervoor maakte ik me ernstig zorgen over iemand uit mijn omgeving.

Aanstaande woensdag staat de module Vreugde op het programma en wat gebeurt er de afgelopen week? De bekende van wie ik dacht dat hij ontspoorde, staat weer op zijn pootjes en we hebben zojuist een reis naar Australië geboekt.

Prisma van creatie

Is dit nou toeval? Of zou het werkelijk zo zijn dat we onze werkelijkheid creëren aan de hand van hoe we ons voelen? Het zo binnen zo buiten-principe?

Ik pak het prisma van creatie erbij. Dit beschrijft hoe we onze werkelijkheid naar aanleiding van onze emoties creëren. Er komen dagelijks zo’n 80.000 gedachten voorbij, volkomen willekeurig en de meesten onzinnig. Onze emoties geven feedback op de gedachte die we hieruit kiezen en die we als waarheid aannemen.

Feedback

En dan gebeurt er het volgende: Die ene gedachte, die je uit die soep van 80.000 vist, wordt een overtuiging. Daarop volgt een emotie, als feedback op die overtuiging. Is die positief, dan klopt de gedachte bij jou. Gaat het echter krampen, dan is dat een signaal om wakker te worden en de gedachte te onderzoeken.

Dus, als ik de gedachte om naar Australië te gaan uit de soep vis en ik voel vreugde, dan weet ik dat het een goed idee is om tickets te gaan boeken. De volgende gedachte Maar dan mis ik de tweede module van mijn TRE-opleiding! roept geen emotie op. Ik voel geen vreugde en geen kramp, dit voelt neutraal. Hm, oke.

Onrust

Oh wacht even… daar komt alweer een gedachte: Maar als ik dan terug kom moet ik weer van voren af aan beginnen met die modules. En hatsjee, daar plopt een emotie omhoog: onrust. Voor meer info over deze emotie, klik op het cijfer (2 Onrust hoort bij emotiegroep Angst. Deze gedachte roept de volgende alweer op: Dan moet ik vast de eerste module van TRE herhalen én opnieuw betalen, terwijl de reis naar Australië al zo duur is.
Angst is vaak gebaseerd op irreëele gedachten. Wat dan kan helpen, is meer informatie vergaren. Dus ik besluit de organisatie van de opleiding een mailtje te sturen om te vragen of ik die module misschien later kan volgen.

Nu heb ik de keus: blijf ik hangen in die angstgedachte die meer ellendige gedachten aantrekt, of parkeer ik ‘m tot ik antwoord op mijn mail heb? Dit vraagt weliswaar om discipline, niet aan denken… wordt aan gewerkt, maar het voelt direct rustiger.

Update: De organisatie antwoordde dat ik later mocht inhaken en mee kon doen met module II van de volgende ronde.
)

Het is aan ons hoe we ons leven vormgeven. Volgen we onze vreugdevolle gedachten, dan ontvouwt zich het pad van wie je in essentie bent. Kiezen we voor gedachten die niet bij ons passen, dan geeft ons systeem direct feedback in de vorm van een verkrampende emotie.

Hersenvernauwing

Uiteraard gaat dit denkproces razendsnel en soms is het heel lastig om dit te ontrafelen. Vooral omdat stress ons sympathische zenuwstelsel aan zet in standje Fight/Flight/Freeze.

Laat dit er nou voor zorgen dat de cortex, je verstand, wordt uitgeschakeld. Dat is heel handig als je je brandt. Zo hoef je niet te bedenken wat je gaat doen. Nee, je trekt direct je hand weg. Sterker nog, je brein wordt zelfs even uitgeschakeld en je handelt puur instinctief.

Freeze

Nadat je je hand hebt weggetrokken is het belangrijk dat je systeem het signaal veilig krijgt, anders blijf je in Fight/Flight/Freeze-modus hangen. Krijgt het dat niet, dan blijf je repeterend dwangmatig gedrag herhalen, zonder dat je koppie meewerkt.

Het schijnt voor 70% van de mensen zo te zijn dat ze blijven hangen in die modus van repeterend dwangmatig gedrag. Dus jongens en meisjes, er valt hier iets te winnen.

Verbinding

Hoe komen we nu in die staat van veiligheid, zodat we over onze ratio blijven beschikken? Het is zaak om bij de eerste signalen van angst de verbinding met jezelf te herstellen. Klik op het cijfer voor meer info (3Denk bijvoorbeeld aan signalen als je onder druk gezet voelen, kwetsbaar, onbestemd, op je hoede, aarzelend, etc.
Dat zijn een paar emoties die horen bij de emotiegroep Angst.
Wil je de hele ladder van Angst bekijken? Bestel dan de Emotie Encyclopedie door me een mailtje te sturen met je adresgegevens. Heb ik je betaling ontvangen, dan verzend ik de hardcover nog dezelfde dag.
Liever via Bol? Klik dan hier.
)

Hoe kom je in verbinding met jezelf?
Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt je concentreren op je zintuigen: Wat zie ik om me heen? Wat hoor ik, wat ruik ik? Of, als je steviger middelen nodig hebt: Wat voel ik? Terwijl je lekker stevig over je benen wrijft.
Sommige mensen gebruiken liever hun ademhaling om zich op te concentreren.

Observator

Door de verbinding met jezelf te herstellen ben je de emotie niet meer, maar kijk je naar de emotie. Dat voelt heel anders, probeer maar eens.

Zorgvuldig kiezen

Het antwoord op de vraag of de werkelijkheid door mijn emoties beïnvloed wordt is ja.
Maar andersom, dat emoties je werkelijkheid kunnen beïnvloeden en zelfs vormen, is voor mij ook een duidelijke zaak.

Want is het nu zo dat mijn focus zich op vreugde richt vanwege het thema Vreugde van de aankomende lesdag? En zou het kunnen dat ik daardoor vreugde aantrek in mijn werkelijkheid?

Mijn ervaring geeft me steeds vaker signalen dat het inderdaad zo werkt. Het is dus zaak om mijn gedachten zorgvuldig te kiezen. Just in case 🙂

Wat denk jij? Eerlijk zeggen 😉 Misschien ervaar jij het heel anders. Hoe dan ook wens ik je veel fijne gedachten toe!

Wil je weten van welke emoties je op dit moment in je leven het meest kunt leren? Doe dan deze uitgebreide emotietest van Vera Helleman van het EmotieExpertiseCentrum. Dan ontvang je een beschrijving van je levensthema en je meest dominante emotie-groepen.

Wil je meer uitleg over je emotiegroepen en je uitslag? Dan ben je van harte welkom om een afspraak met me te maken.

Weet je welkom.

De ervaringen van de mensen uit mijn artikelen zijn gebaseerd op wat ik tegenkom in de sessies of in het leven. De namen zijn fictief en enige overeenkomst met personen berust op louter toeval. 
Wil je ervaren wat een EmotieCoach sessie voor jou kan doen? Stuur me een mailtje of maak een afspraak op 06 21211086.